Måsen
Siste sjanse i kveld!
Semjon elsker Másja, som elsker Konstantin, som kun har øyne for den talentfulle skuespillerinnen Nina, som forelsker seg i forfatteren Trigorin, som er kjæreste med Konstantins mor, skuespillerdivaen Irina. Alle vil beundres og anerkjennes, men ingen oppnår riktig det de ønsker i Tsjekhovs mest kjente stykke.
Vi befinner oss på Sorins landsted, et idyllisk sted langt fra det pulserende bylivet. Konstantin har skrevet et teaterstykke for å imponere sin mor. Konstantin vil fornye teatret, skrive om de viktige temaene og de store følelsene. «Vi må skape et nytt teater, og kan vi ikkje det, må teatret dø». Hans mor slakter forestillingen. Konstantin er knust og hans kjære Nina forlater han til fordel for Trigorin.
– Både innhold og form passer inn i nord, og jeg håper at publikum tør utfordre seg selv, at de finner en å se stykket sammen med som ikke tilhører egen generasjon. Les hele intervjuet med regissør Hanne Tømta her
Tsjekhov balanserer mellom det tragiske og det komiske i Måsen. Under den trivielle og fornøyelige hverdagssamtalen finner vi store drømmer og brennende lengsel. Måsen er brutalt smertefull og gledelig lett på samme tid. Og ingenting blir som Konstantin eller de andre hadde forestilt seg.
Se video:
Klikk her for en sniktitt på dramaet i Måsen
Regissør Hanne Tømta er kjent for sine intime, tidløse og humørfylte Tsjekhov-tolkninger. På Nationaltheatret har hun regissert Tre Søstre (2014), Kirsebærhagen (2017) og Måken (2019) til stor suksess. Når hun på ny gir seg i kast med Måsen kan vi se frem til en inderlig og leken Tsjekhov-tolkning. Vi er svært stolte av å for første gang presentere Måsen i nord-norsk oversettelse av Ragnar Olsen.
Forestillingen inneholder et selvmord. Publikum hører skuddet, men ser det ikke. Trenger du noen å snakke med? Mental Helses hjelpetelefon er døgnåpen og gratis: 116 123
Om NTOs prinsipper for bruk av boikott
Siden den russiske invasjonen og krigføringen mot Ukraina startet, har det vært debattert hvorvidt norske teater bør spille russisk dramatikk. I mars 2022 utarbeidet Norsk Teater og orkesterforening (NTO) et sett felles retningslinjer for hvordan musikk- og scenekunstfeltet kan forholde seg til russiske kunstinstitusjoner og utøvere. Les NTOs prinsipper for bruk av boikott her.
Talentprogram:
Ingrid Mikalsen Deinboll inngår i Hålogaland Teaters talentprogram, som er støttet av Talent Norge og Sparebank1 Nord-Norge Samfunnsløftet.
iTromsø: "Et sjeldent sterkt stykke teater. Mer av dette, takk!" (Terningkast 6)
Norsk shakespearetidsskrift: "«Måsen» – lett ribbet Tsjekhov"
Scenekunst: "Den absurde livsleden"
Klassekampen: "Tydeleg og nydeleg"