Slik blir høsten på teatret

– Vi gjør som Peer Gynt og prøver å finne kjernen i det å være menneske, sier teatersjef Guri Johnson.

Høstbilde

Les vårt flunkende nye sesongmagasin høsten 2019 her

Mens våren er i anmarsj og snøen smelter, har teatret begynt å tenke på høsten. Det er planlagt et rikholdig program som inneholder en kjent klassiker, Norges fremste samtidsdramatiker, en rørende barneforestilling, et kunstprosjekt der publikum skal delta på scenen og et gjensyn med to tidligere suksesser. Men først: Peer Gynt.

Leken og grensesprengende Peer

I høst skal Johnson ikke være teatersjef, men skuespiller. Hun skal nemlig ha hovedrollen i nettopp Peer Gynt som har premiere i september, og spille den eldre Peer. Den yngre Peer spilles av Kristine Hartgen.

– Vi prøver ikke å skape en historie om Peer basert på at vi er kvinner. Men vi er kvinner som spiller Peer. Peer bryter alle grenser, hvorfor ikke la en kvinne spille han og sprenge noen grenser? Vi skal ta han på alvor og gjøre det på vår måte – det er i ånden til Peer, sier Hartgen og Johnson.

Regien er ved Eline Arbo, opprinnelig fra Tromsø, nå bosatt i Nederland. Sammen med Christina Lovery og Katja Ebbel Fredriksen, skal hun skape et lekent og fantasifullt, litt trashy og til tider kaotisk univers rundt Peers reiser på søken etter seg selv.

Guri Johnson og Kristine Hartgen som Peer
- Jeg spiller Peer, personen, ikke kjønnet, sier Kristine Hartgen (t.h.).
Den eldre Peer spilles av Guri Johnson (t.v.). Foto: Knut Aaserud
Varmt og viktig om barn i krig

På programmet står også en helt ny dramatisering av Grete Haagenruds barnebøker om Sofie og Kathrine. Noen vil huske dem fra Barnetimen for de minste i NRK radio på 1990-tallet. Det er fortellingen om to søstre som vokser opp i Vadsø under andre verdenskrig.

– Her lager vi en helprofesjonell forestilling med barn i alle rollene og det er vi veldig stolte av, sier Guri Johnson.
Forestillingen produseres av et team av profesjonelle kunstnere med regissør Ingrid Forthun i spissen, og spilles av barn og ungdommer i Lille Hålogaland Teater. Premieren er lagt til Festspillene i Nord-Norge som teatret samarbeider med om produksjonen.

– Dessverre er forestillingen sørgelig aktuell. Selv om det er lenge siden andre verdenskrig, er det mange barn i verden som vokser opp under utrygge forhold. «Sofie og Kathrine» forteller om vår nære krigshistorie, men den handler også om å ta barns perspektiv, og om å ta vare på hverandre når verden går i stykker, mener Johnson.

Jørgen, Tove og Frida spiller i Sofie og Kathrine i høst.
Jørgen, Tove og Frida spiller i Sofie og Kathrine i høst. De håper det kommer masse  barn!
Foto: Mali Arnstad
Fosse tilbake på HT

– Etter at vi spilte «Sønnen» i 2017 var det nærmest et folkekrav at teatret skulle sette opp mer Fosse. Det gjør vi nå. «Drøm om høsten» er et utrolig fint og poetisk stykke om kjærlighet og død. Jon Fosse har selv uttalt at han mener det er hans beste stykke, sier teatersjefen.

Hun er glad for at regissør Victoria Meirik er tilbake på Hålogaland Teater etter å ha gjort suksess med sine oppsetninger både i Norge og i utlandet. Meirik hadde sin aller første regioppgave på Hålogaland Teater i 2004 og har siden flere ganger vært nominert for – og vunnet (2010) – den gjeve Heddaprisen for beste regi.

– Stykket utspiller seg på en kirkegård og skildrer møter mellom mennesker på et helt eksistensielt og likevel hverdagslig plan. Det er noe universelt med Fosse som mange kan kjenne seg igjen i, mener Johnson.

Multikunst med publikum som medskapere

Mens «Drøm om høsten» kretser rundt det som kunne ha vært, handler kunstprosjektet «DIY – Manualer for en bedre framtid» fullt og helt om det som kan bli. Liv Hanne Haugen, Lawrence Malstaf, Tale Næss, Amund Sjølie Sveen og Jon Tombre er kjente navn for de kunstinteresserte, og nå retter de blikket mot framtiden. Kunstnerne inviterer publikum med på å utforske mulige kollektive framtider:

– Det er et kunstprosjekt som skapes av utøverne og publikum sammen, så her bør man være åpen og nysgjerrig, smiler Johnson.
De fem kunstnerne smelter sammen dans, installasjon, musikk, primalskrik, poesi og fermentering til et stort eksperiment som handler om fellesskap.

Et gjensyn med «Faren» og «Uroens barn»

I tillegg til de nye produksjonene blir det et gjensyn med forestillingen «Faren» som gikk for fulle hus på teatret i 2018. Historien om André som utvikler Alzheimer og mister grepet om virkeligheten, fikk gode tilbakemeldinger fra både publikum og anmeldere. «Ikke minst Kristian Fr. Figenschows strålende framstilling av hovedrollen i «Faren», gjør dette til ei gripende og sterk forestilling om å gli stadig lenger inn i et mørke», skrev iTromsøs anmelder etter premieren.
Også «Uroens barn» kommer tilbake, og de kan oppleves både i Tromsø og på turné. Forestillingen er spesialskrevet av Lennart Lidstrøm for sine tre gode venner, Kristian Fr. Figenschow, Finn Arve Sørbøe og Inge Kolsvik. Lidstrøm selv er absolutt ikke et ubeskrevet blad for publikum i nord.

– Lennart står bak noen av teatrets største suksesser gjennom tidene; «Zapffe» og «Den fordømte nordlendingen», for å nevne et par eksempler. «Uroens barn» er på en måte toppen av kransekaka, full av absurd humor i kjent Lennart-stil, humrer Johnson. 

Les mer på sesong.halogalandteater.no