- Et overflødighetshorn 

Programmet for teateråret 2022 er lansert og det er fritt fram for å fråtse. 

Bilde av skulpturene på Teaterplassen

«Teatertørke» er en forsiktig beskrivelse av årene 2020 og 2021 – to år preget av at ingenting ble som planlagt. Det må det være en slutt på, mener teatersjef Egill Pálsson og presenterer likegodt et helt teaterår med flere produksjoner enn noensinne før i teatrets historie. 

- Vi er så klare for å spille på alle strengene våre! Jeg gleder meg til hver eneste premiere og til hver eneste forestilling, sier han med stjerner i øynene. 

Fra januar til desember venter det et fullspekket program som ifølge teatersjefen skal peke i alle retninger. 

- Bestillinga til oss fra våre eiere er at teatret skal være tilgjengelig for alle. Da må vi ta innover oss at folk er ekstremt forskjellige og lage et program som gjenspeiler det, forteller Pálsson og tilføyer entusiastisk: 

- Vi kan lage forestillinger med helt forskjellige uttrykk og velge kunstnere fra øverste hylle til alle sammen. Det er det som er så fantastisk. Vi kan plukke fra en overflod av dyktige kunstnere i Nord-Norge og supplere med samarbeidspartnere fra hele verden. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Teatersjef Egill Pálsson
Teatersjef Egill Pálsson gleder seg til et rikholdig teaterår. Foto: Jan Fredrik Frantzen

Og det er akkurat det han har gjort: Ifølge eget utsag, har han plukket blant de beste og laget et overflødighetshorn av forestillinger der alle skal kunne finne noe som passer. 

- Uansett hva du velger av forestillinger, tror jeg det er en god idé å få med seg Panikk i kulissene. Det er en farse om alt som kan gå galt i teatret. Omtrent som “real life” på HT i et pandemiår. Det kan være deilig og befriende å le seg skakk av et hysterisk kaos på scenen, tipser han. 

Kjøp billett til Panikk i kulissene

Det store fellesskapet 

Noen av forestillingene i 2022 handler om gode samfunn, om fellesskap og det å stå opp mot urett og utenforskap. 

- Mange av oss er opptatt av et inkluderende samfunn der gammel og ung tar vare på hverandre, der ulikhet er en styrke og vi bygger fellesskap som står sterkt mot urett og overgrep. Noen av forestillingene våre har nettopp dette som tema, men på helt forskjellige måter, sier teatersjefen. 

Årets største satsing er femtimers-opplevelsen «Min brilliante venninne» som har premiere på Scene Vest rundt påske. Stykket er basert på Elena Ferrantes kjente Napoli-kvartett som tusenvis av lesere verden over har trykket til sitt bryst. 

- Min brilliante venninne er fortellingen om et altoppslukende vennskap. Det er historien om brutte løfter, forventninger om lykke, om å finne seg selv og kreve sin plass i et samfunn som favoriserer menn, forteller Pálsson og tror at mange vil kjenne seg igjen i stykket, uansett hvor de selv står i livet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Plakatbilde Min brilliante venninne
Hanne Mathisen Haga og Julia Bache Wiig spiller venninnene Lila og Elena i Min brilliante venninne. Foto: Marius Fiskum

Nesten hele teatrets store ensemble står på scenen når Teaterplassen 1 forvandles til Lille Napoli og når Tromsøs egne utgaver av venninnene Lila og Elena finner sin vei inn i voksenlivet. 

- Dette blir storslått på flere måter, både i antall skuespillere på scenen og med tanke på forestillingas lengde. Vi vil at det skal føles som å være på festival når man kommer på Min brilliante venninne. Det blir servering av italiensk mat og drikke i pausene og vi kommer til å ta godt vare på publikum, lover teatersjefen. 

Kjøp billett til Min brilliante venninne

Men det er ikke bare kvinneskjebner som får oppmerksomhet. Et annet perspektiv som vil bli belyst, er unge menn som blir stående på utsiden av sine lokalsamfunn. 

- Tromsøværingen Julian Karenga kommer med ei forestilling som handler om det å vokse opp i et hvitt samfunn når man er mørk i huden. En annen tromsøgutt og strålende skuespiller, Kingsford Siayor, deler en personlig, sterk og vond fortelling om sin oppvekst. Det er viktige unge stemmer og vi burde lytte til dem begge, mener teatersjefen. 

Kjøp billett til Superkid / kjøp billett til Snøbrun

Dype opplevelser 

Teateråret 2022 er aldeles ikke fritt for klassikere, hvis du hadde trodd det. Tidlig på året blir det et gjensyn med publikumssuksessen «Et dukkehjem – 15 år etter» som gikk for utsolgte hus i 2021. Forestillinga handler om hva som kunne ha skjedd om Nora, fra Ibsens kjente klassiker «Et dukkehjem», hadde kommet tilbake etter å ha forlatt mann og barn 15 år tidligere. 

Kjøp billett til Et dukkehjem - 15 år etter

På høsten står en av verdenslitteraturens mest kjente tragedier for tur: «Medea», historien om moren som dreper sine barn. 

- Historien om den nådeløse Medea lar oss kikke inn i menneskesinnets aller mørkeste dyp. Hvordan kan vi forstå Medea som menneske, mor og kvinne? Er Medea kun et uhyre som dreper sine barn for hevnens skyld? Er hun et offer for mennenes maktkamp? spør Egill Pálsson. 

Historien om Medea er full av raseri, opprør, skam og hevntørst og teatersjefen tror den kommer til å stimulere til tanker og samtaler av det dypeste slaget. 

- Noen ganger er det deilig å gi seg hen til filosofiske tanker om hva som får mennesket til å handle som det gjør. Det er jo evig aktuelle spørsmål som det kan finnes så mange ulike svar på. Teatret sitter ikke på svarene, men vi kan være med på å stille spørsmålene, sier han.

Kjøp billett til Medea 

Helt i andre enden av skalaen finner vi forestillingen «Som før og etter» av den norske dramatikeren Fredrik Brattberg. Et nyskrevet stykke og ikke minst en forfatter som har potensial til å bli en moderne klassiker, mener Pálsson. 

- Fredrik Brattberg er på vei opp i samme liga som Jon Fosse og Arne Lygre. Han har fått seg et navn internasjonalt, men er ennå altfor lite kjent i Norge. Jeg er glad for at vi kunne bestille dette stykke hos ham, sammen med våre venner på Vega scene og Nordland Teater, sier han. 

«Som før og etter» dreier seg om eksistensielle spørsmål som behandles med humor og letthet.  

- Vi møter HAN, HENNE og SVIGERFORELDRENE i et humoristisk og eksistensielt spill om kjærlighet og død. Det blir ganske morsomt, selv om det er alvorlige undertoner, lover teatersjefen. 

Kjøp billett til Som før og etter

Overraskende og fengende 

Hvis du skulle ha behov for å bli blåst fullstendig av banen av noe du aldri har sett maken til, bør du starte med BLAM!, en forestilling teatersjefen beskriver som et halsbrekkende show mer enn et teaterstykke. 

- Jeg kan love deg at du ikke har sett teater på denne måten før, eller – hvis du har det, er du heldig! ler Pálsson. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Bilde fra BLAM!
BLAM! vil gi deg bakoversveis, mener teatersjefen. Foto: Søren Meisner.

Forestillinga er laget av Kristján Ingemarssons kompani og har turnert hele verden. Den har blitt kalt et møte mellom «Die Hard» og «The Office» og handler om et kontorfellesskap som går fullstendig av hengslene: Fire kontormedarbeidere kjeder seg til de grader at de finner opp BLAM!, et spill der de kjører kontorlandskapet gjennom makuleringsmaskinen og i stedet fyller rommet med actionfilmens beste og verste klisjeer. 

- Etter BLAM! vil ditt forhold til post it-notes og stiftemaskiner aldri noensinne bli det samme igjen, påstår Pálsson. 

Kjøp billett til BLAM!

En annen absurd, latterlig og helt utrolig fortelling venter deg ifølge teatersjefen i forestillinga «Den Gylne Drage». Her følger du rett og slett ferden til en bedervet tann, fra en kinarestaurant ut i den store (eller lille) verden. 

- Dette er en bekmørk komedie med fantastiske ingredienser. Historien starter med en asiatisk nudelsuppe og den utvikler seg til en herlig innviklet fortelling med stadig nye overraskelser. Vi møter noen papirløse asiatere, en butikkeier, en barbieknuller, en flyvertinne, en siriss og en maur. Om du fortsatt vil ta sjansen på å spise nudelsuppe etter dette, er jeg litt usikker på, men jeg tror du kommer til å få en opplevelse du vil leve lenge på, smiler Pálsson. 

Oppfordrer til å følge godt med  

I tillegg til de nevnte forestillingene, blir det gjestespill, gjensyn med tidligere suksesser, og nye prosjekter som ennå ikke er helt gryteklare. Teatersjefen peker spesielt på samarbeidsprosjektene med Katrine Strøm og hennes produksjonsselskap, Katma: 

- Vi får tilbake forestillinger som Utsikt og Bølgebrus for de minste og har planer om å sette opp Takk for alt på Tromsø gravlund igjen. Katrine har i tillegg planer om ei forestilling i basseng for de aller minste barna. Splæsj heter den og den er et ledd i vår utforsking av nye spillesteder. Flere nye forestillinger kommer i salg i løpet av de nærmeste månedene, forteller han. 

Riksteatret, Transiteatret og det samiske nasjonalteatret Beaivváš kommer med gjestespill og teatersjefen mener det kan være lurt å følge godt med på teatrets hjemmeside. 

- Vi kommer til å ha en mer variert spilleplan enn før der forestillinger kan dukke opp flere ganger i løpet av et år. Istedenfor å spille et stykke flere uker i strekk, prøver vi å sette sammen et mer variert program med større avveksling. Det blir litt mer som på kinoen. Det lønner seg å sjekke hjemmesida vår hvis man har en ledig kveld og lyst på en opplevelse, sier han. 

Han mener at også publikum i turnéområdet kan glede seg til et variert program, selv om ikke alle turneene er lansert enda. Det kommer teatret tilbake til når alt er ferdig booket, lover Pálsson. 

Med en så variert teatermeny, håper teatersjefen at folk griper sjansen til å være nysgjerrige og utforskende. 

- De beste opplevelsene er ofte de man ikke så komme. En lydvandring som bringer deg til en annen tid, en klassiker du plutselig forstår genialiteten av, eller en fysisk happening uten ord som blåser deg overende. Det kan være sjelsettende å oppleve godt teater. Vi håper at 2022 blir et sjelsettende år, smiler han.