Håp om nye begynnelser og at det aldri er for sent
Mens fastlegen pimper hvitvin og holder på å drukne i pasientenes navlelo, opplever hun en livskrise med full spredning og et levende skjelett som sin indre samtalepartner.
Da Nina Lykke ga ut boken «Full spredning» høstet den både fantastiske kritikker og salgstall. Fra 5. september flytter hovedpersonen fra boken, fastlegen Elin (spilt av Trude Øines), inn på et legekontor på Hålogaland Teater.
– For fastlegen Elin er det full krise. Det er svik og samlivsbrudd, og det handler om å føle seg stuck i livet sitt og om møtet med seg selv når hun forsøker å finne meningen med livet igjen, når hun søker etter hva som er ærlig og sant – og hva som ikke er det. Det handler om kjærlighet og meningen med livet. Det er også et frydefullt satirisk skråblikk på tiden vi lever i, sier regissør Ingrid Forthun.
KJØP BILLETT TIL FULL SPREDNING
LES MER OM FULL SPREDNING
Kan ikke fordra pasientene
I Hålogaland Teater sin versjon av «Full spredning» er selv fastlegekontoret en bratt utforbakke. Hit flytter fastlegen Elin, etter å ha funnet tilbake til sin ungdomskjæreste, harstadværingen Bjørn. Hun er lei av å være ensom i parforholdet til ektemannen, han som er fullstendig oppslukt av trening og jobben som ortoped på UNN.
– Jeg tror det er mange som kommer til å kjenne seg igjen i ensomheten som oppstår når vi slutter å være nysgjerrig på partneren vår, når hverdagen bare blir hverdag. Vi kan også forstå hva de uutholdelige pasientene egentlig kommer for, og fastlegen Elin, når hun ikke utstår dem lengre. For det bikker over, sier Forthun.
Mister alle filtre
Samtidig som fastlegen Elin forsøker å rydde i sitt indre sjelsliv, mister hun alle filtre i møtet med de stakkars pasientene. Det blir mye hvitvin, feilsendte SMS-er, og en tsunami av i overkant ærlige tilbakemeldinger – og ikke minst – høylytte, indre samtaler med skjelettet Tore, hvor Kristian Figenschow i fri dressur kommer med gravende, syrlige og treffende betraktninger om ungdomsminner og framtidshåp.
– De fleste av oss takler jo mye, både på hjemmefronten og på jobb – men når det blir mye på begge frontene, da kan det fort bli utfordrende, både for deg selv og de rundt deg. Det er en krise for de som står i det, for oss er det en perfekt ramme for morsomt teater, mener Gjermund Andresen, scenograf og kostymedesigner i «Full spredning».
Potent og livskraftig
Selv om mye går i nedoverbakke i stykket, mener Andresen og Forthun at «Full spredning» også handler om livsmot og håp, håp om nye begynnelser og at det aldri er for sent.
– Stykket inneholder så mye herlig humor, selvironi og livsmot. Det er noe veldig modig og livskraftig i det å gå så voldsomt i møte med seg selv, som kan bety gode vendepunkter i livet, sier Forthun.
– Og når vi plutselig får kontakt med det som kunne ha blitt, finner begjær i møtet med fortiden, hva gjør vi? Jakter vi da på noe nytt og framtidsrettet, lengter vi bare etter en yngre versjon av oss selv, eller kan vi finne en ny start i det vi har? sier Gjermund Andresen.
Hardcore nordnorsk
Ingrid Forthun og Gjermund Andresen mener stykket passer perfekt for alle som har eller ønsker kjærlighet i livene sine, uavhengig om de er i parforhold eller ikke. Alle utbruddene, innfallene, meldingene, tilbakeblikkene og frontkollisjonene med seg selv, er til å le av – og med.
– Det er komedie, satire, fornøyelig feelgod om det å være et menneske. Det er morsomt, berørende og gjenkjennelig, mener de.
Språkbruken kommer også til å være gjenkjennelig i nord, både i dialoger og i SMS-er. Endre Lund Eriksen har oversatt stykket til nordnorsk, eller hardcore nordnorsk, som regissør Forthun kaller det.
KJØP BILLETT TIL FULL SPREDNING
LES MER OM FULL SPREDNING