Det store talentspranget

De kom fra frilansteater i Oslo til veletablerte Hålogaland Teater i Tromsø. Det har vært litt av en overgang for skuespillertalentene Frederic Molund og Christina Sleipnes.

Frederic Molund og Christina Sleipnes

Nylig hadde de premiere som Tim og Celine i farsen «Panikk i kulissene» på Scene Vest, ei forestilling med veldig mye energi. De er slitne etter mange uker med øving og energiutblåsninga på scenen - men teatergleden lyser av dem.

- Det er et slags rush å ha den kontakten med publikum i salen. Det er jo en helt ny følelse å skulle leve opp til forventningene fra både publikum og teatret, forteller Frederic Molund. 

- Ja, man står jo der supernaken på en måte, følger Christina opp.

De to nyutdannede skuespillerne var på audition hos teatersjef Egill Pálsson i fjor sommer. Der var de så overbevisende at de ble plukket ut til talentsatsinga til HT, Talent Norge, og Sparebanken Nord-Norge. De begynte begge på teatret i januar, som de to første skuespillerne i den nye talentsatsinga.

Kan konsentrere seg om skuespillet

Nå forteller de at det har vært både spennende og utfordrende å komme til Norges eldste regionteater. Tidligere var de frilansskuespillere. Da må selv gjøre alt fra manusarbeid til kostymedesign. Det gir både mye frihet og mye ansvar. 

- På de stykkene jeg har vært med på å sette opp som frilanser har jeg vært regissør, kostymedesigner, rekvisitør, scenograf, og jobbet med markedsføring. Bare det at det nå er noen som kommer og tar mål av deg til kostymer er veldig uvant. Før gikk vi på salgshylla på Hennes og Mauritz, ler Christina Sleipnes. 

Les også: Frederic og Christina kick-starter karrieren på HT

De er begge skjønt enige i at de nå kan slappe mer av og konsentrere seg om selve skuespillet. Det er et stort maskineri av profesjonelle teateransatte som sørger for at alt er under kontroll. Rekvisitører, teknikere, de som bygger scenografien på verkstedene bak scenen, og jentene på systua for å nevne noen. 

- Det er veldig annerledes å jobbe som bare skuespiller, å bare kunne fokusere på seg selv og skuespillet. Men man kan bli litt egosentrisk, skyter Frederic inn. 

Panikk i kulissene
Det er bortimot komplett kaos på scenen i farsen "Panikk i kulissene", der Christina Sleipnes (i rød kjole) spiller den alltid positive Celine, som spiller Flavia - og Frederic Molund (i svart genser) spiller både altmuligmannen, sjeiken, og innbruddstyven Tim. Foto: Marius Fiskum

«Ingen vei tilbake»

Etter at de var ferdig med skuespillerutdanninga på Nord Universitet jobbet de begge som frilansere før de kom til Tromsø. Christina var med i et teaterkompani som heter «Tipsy Ibsen», og Frederic både skrev og fremførte sin egen trilogi «Ingen vei tilbake». De fikk spilt forestillingene bare en gang, før koronaen stengte ned alt av teaterscener i Oslo. 

- «Ingen vei tilbake» er en samling av egenopplevde historier, en slags «dannelsesreise gone wrong». Det er både et morsomt og et politisk oppgjør med både samfunnet og teaterverden, der det ofte blir mye høykultur, forteller Frederic. 

Forestillinga handler om en som nettopp er ferdig utdanna økonom. Nå skal han få seg kone, bikkje, og Volvo - og han blir livredd. Han snurrer globusen og setter fingeren ned et sted på kartet. Dit reiser han. 

- Det er en college roadtrip-film på syre, ler Christina som så trilogien da Frederic fremførte den for første, men forhåpentligvis ikke for siste gang.

Pandemiflytting

Det er alltid en krevende øvelse å ta farvel med venner og familie og flytte til en ny plass. Det var det selvfølgelig for Frederic og Christina også. Enda verre blir det midt i en global pandemi med tilhørende sosiale restriksjoner, stengte butikker, og stengte utesteder. 

- Tromsø er nydelig og denne inngangen inn til skuespilleryrket gjennom Talent Norge er kjempebra, men jeg håper ikke jeg skal flytte til en fremmed by midt i en pandemi igjen. Jeg elsker å finne kaféer og butikker som jeg liker, det har jeg ikke kunnet gjøre på den samme måten denne gangen, forteller Christina.

- Og så hviler det mye ansvar på skuldrene våre, å ikke bli smitta og ikke smitte andre på teatret. Heldigvis har vi mentorer blant de mer erfarne skuespillerne, jeg har hatt mye hjelp av Ellen Andreassen.

Talentmakker Frederic Molund er helt enig. 

- Det er alltid vanskelig også uten pandemier, men det har vært en interessant reise. Jeg er glad for opplevelsen, absolutt!

Og opplevelsen er på ingen måte over. Du kan glede deg til å oppleve dem på scenen på HT i enda halvannet år!

Les mer om talentsatsinga på Hålogaland Teater

Romeo og Julie
Christina og Frederic skulle egentlig ha premiere tidligere i vinter i rollene som Romeo og Julie i Shakespeares udødelige klassiker. Den forestillinga måtte utsettes på grunn av koronapandemien, men vi satser på at du får sjansen til å se den etter hvert likevel. Foto: Jan Fredrik Frantzen, HT.