HT med ny satsing: «Relækst teater» for alle

- Det er noen barn der ute som aldri har fått muligheten til å oppleve teater. Det er blodig urettferdig, sier prosjektleder Ulrikke Benestad Fuller-Gee.

Prosjektleder for Relækst teater, Ulrikke Benestad Fuller-Gee

«Alle» har sett Et juleeventyr på Hålogaland Teater. Eller – vent litt; det er faktisk noen som aldri har fått muligheten. Det er barna med diagnoser som angst eller autisme som ikke tør å sitte i en fullsatt teatersal. Så er det barna som lager lyder eller tikser, de som ikke kan sitte musestille på en stol i to timer. Eller de som får epileptiske anfall av strobelys og blir engstelige av skarpe lyder.

- Foreldrene forteller at de kvier seg for å ta med barna på teater fordi de ikke vil plage annet publikum. De kan ikke vite på forhånd hvordan barna reagerer på stykket og tar ikke sjansen siden det kan ende i katastrofe, sier Benestad Fuller-Gee.

- Teatret er ikke tilrettelagt for disse familiene. Det skjærer i hjertet at vi er så lite inkluderende. «Relækst teater» er vår måte å få dem med på.

(Saken fortsetter under bildet)

Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet blir HTs første relækste forestilling. Foto: Marius Fiskum
Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet blir HTs første relækste forestilling. Foto: Marius Fiskum

Skaper avslappede rammer

Nå skal Hålogaland Teater som første teater i Norge teste et konsept som har vært brukt i England i 15 år. Benestad Fuller-Gee forteller at «relaxed performance» startet som teater for barn med autisme, men ble fort utvidet til også å gjelde barn med andre utfordringer som har behov for litt løsere rammer. Konseptet går ut på å tilrettelegge teateropplevelsen på tre måter: teknisk, gjennom kommunikasjon, og gjennom tilpassede omgivelser. 

- Det er viktig for oss å tilby en kunstnerisk opplevelse som er så lik originalversjonen som mulig, men vi tar noen grep for å fjerne de mest opplagte hindringene for denne publikumsgruppa, slik som scenerøyk og strobelys. Rent teknisk skaper vi et roligere lydbilde ved å ta lydtoppene, og vi beholder noe lys i salen slik at det aldri blir helt mørkt. Utover det lager vi en «triggerliste» som kan forberede publikum på scener med for eksempel sterkt lys eller plutselige lyder, forteller prosjektlederen.

Siden det er spesielt viktig for barna og deres familier å vite hva de går til, lager teatret en visuell guide som forbereder dem på hele reisen – fra de kommer til teatret via hele forestillinga og til de drar hjem igjen.

- I guiden viser og forklarer vi hvem de skal møte i foajeen, hvor de kan gå på toalettet og hvordan det ser ut i salen. De kan også bla seg gjennom hele handlinga i stykket i form av bilder og enkle setninger, vi presenterer karakterene og forbereder dem på spesielle effekter. Det gir en forutsigbarhet som kan gjøre det tryggere å delta, mener Ulrikke Benestad Fuller-Gee.

Se en oversikt over tiltakene her

Hun forteller engasjert om en splitter ny chill out-sone i foajeen med skjermende møbler man kan trekke seg tilbake til før, under eller etter forestillinga.

- Det er helt lov å gå inn og ut av salen og ta seg en pause hvis man trenger det. Vi har ekstra verter på plass som kan hjelpe til. Vertene kommer til å være mykere uniformert slik at de ikke virker skremmende på noen, sier hun.

Samarbeider med brukerorganisasjoner, spesialister og forskere

Ulrikke Benestad Fuller-Gee og kollega Johanna Coraline Jensen, som er inspisient på teatret, har selv vært i London og innhentet erfaringer fra Unicorn Theatre, Graeae Theatre company, The National Theatre og Battersea Theatre som har jobbet med «relaxed performance»-konseptet i årevis. I tillegg har prosjektlederen satt sammen et ressursteam med representanter fra Habiliteringstjenesten for barn og unge ved UNN, Norges handikapforbund og Funksjonshemmedes fellesorganisasjon.

- De grepene vi nå tar har kommet til i tett samarbeid med brukerorganisasjoner og fagfolk fra habiliteringstjenesten. Deres kunnskap og erfaring er helt avgjørende for å få det til, mener Benestad Fuller-Gee.

Teatret samarbeider også med forskere fra Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykiske helse og barnevern (RKBU Nord) ved UiT Norges arktiske universitet, og Høgskolen i Volda som har satt i gang et treårig forskningsprosjekt.

- Forskerteamet ser blant annet på vår implementering av dette og de vil nok komme med nyttige funn om hva vi gjorde rett og hvor vi kan bli bedre. De vil også gjennomføre intervjuer med barna og deres pårørende for å undersøke om og på hvilken måte tilbudet har truffet. Har det effekt på lang sikt? Kan det være en inngangsport til ordinære kulturtilbud for denne gruppa? Alt dette er utrolig spennende spørsmål som vi kan få bedre innsyn i, sier Benestad Fuller-Gee og legger til:

- Dette er jo ikke gjort i Norge før og vi vil lære mest mulig slik at kanskje flere norske aktører vil komme etter!

(Saken fortsetter under bildet)

Prosjektleder Ulrikke Benestad Fuller-Gee
Prosjektleder Ulrikke Benestad Fuller-Gee gleder seg til den første relækste forestillinga på Hålogaland Teater. Foto: Jan Fredrik Frantzen

«Pitbull-Terje» og «Piken med fyrstikkene» først ute

HTs eget «relækst»-konsept skal prøves ut gjennom en pilot i høst. Første forestilling ut er «Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet» 12. september. I desember skal det gjentas med «Piken med fyrstikkene». Pilotforestillingene legges ikke ut for salg, men det er mulig å kontakte teatret dersom man ønsker å delta.

- På sikt håper vi selvfølgelig at det kan bli et fast åpent tilbud til publikum, etter hvert kanskje også for voksne. Men først må vi gjennomføre piloten, så ser vi om vi får det til å funke og hva det krever av oss. Det hadde vært fantastisk om vi kunne tilby relækste forestillinger på alle barneproduksjoner, drømmer prosjektlederen.

Hun peker på teatrenes samfunnsoppdrag som sier at teater skal være tilgjengelig for alle.

- Kulturarenaene tilhører alle og vi vil så gjerne at alle skal føle seg velkommen hos oss. Det spørs om det er mulig å få til, men vi har en forpliktelse til å gjøre alt vi kan for å åpne opp for flere.

Ta kontakt med prosjektleder Ulrikke Benestad Fuller-Gee hvis du er interessert i å delta i en «relækst teater»-forestilling: ulrikke@ht.tr.no, tlf 991 56 277.

Portrett til nedlasting (foto: Jan Fredrik Frantzen, Hålogaland Teater)