To menn venter ved en landevei. De har en avtale med Godot.

Av: Samuel Beckett
Oversatt til norsk av Jan Erik Vold
 
Regi: Sigrid Strøm Reibo
Scenografi og kostyme: Gjermund Andresen
Komponist og lyddesign: Alexander Manotskov
Lysdesign: Øystein Heitmann

Mennene venter og venter, uten at noen dukker opp. I mellomtiden småkrangler de om livets små og banale spørsmål. Vente på Godot er kjent som ei forestilling der svært lite skjer. Men dialogen mellom de to byr på svart humor, absurde innfall og viser et varmt vennskap mellom to menn som mest av alt trenger et spark bak.

Kristian Fr. Figenschow jr. og Finn Arve Sørbøe spiller hovedrollene i dette stykket, som regnes som gjennombruddet for absurd teater. Vente på Godot er Sigrid Strøm Reibos regidebut. 

Premiere 10.04.2010

Varighet
0 minutter
Spilleplan
Dato/Tid Scene
Harstad
Sjøvegan
Sørreisa
Finnsnes
Heggelia
Skjervøy
Alta
Hammerfest
Honningsvåg
Lakselv
Båtsfjord
Vadsø
Kirkenes

Bakgrunnsstoff

 

Regissøren om Beckett

Sigrid Strøm Reibo gjør sin Norgesdebut som regissør ved Hålogaland Teater. Her skriver hun om sitt forhold til Samuel Beckett.

Jeg vil fraråde alle sarte, unge kunstnersjeler å lese litt av Beckett. Enten venter du til du har humor nok og leser det hele, eller så leser du alt og slutter ikke før du har humor nok! Som selvutnevnt sart sjel i ung alder, gammel nok til å ha hørt utrykket lidende kunstner, men ung nok til å ta det bokstavelig, leste jeg litt Beckett. Og fikk en knyttneve i min eksistensielle diafragma over at en tilsynelatende klok mann kunne - med en slik kraft - deklamere livets meningsløshet. Jeg skal ikke gå inn på hele prosessen med å prøve å glemme det lille jeg hadde lest, men kort sagt ble resultatet at jeg begynte å se positivt på livet igjen, og bestemte meg for at Beckett ikke var i min gate. Merkelig nok har jeg opp gjennom årene stadig blitt påmint forfatterens eksistens, uansett hvor mye jeg har flyktet; uten å legge all skyld på ham for mine fire år i Russland. Men når jeg tilslutt ble tilbudt å gjøre Vente på Godot som min regidebut i Norge, skjønte jeg at dette var tidspunktet å være David.

Og hvor var vel bedre å møte Goliat, enn på min hjemmebane?
 
Og takk og lov for det! For hvis du leser litt mer, du sarte kunstnersjel, vil du forstå. Saken er den at menneskets søken etter en mening i en meningsløs tilværelse er absurd. I dette ligger en stor frihet! Hvis alt er tillatt, hvis enhver konsekvens er likeverdig, så er man fri til å velge hvilke konsekvenser man ønsker.  På det viset skaper en sitt eget liv og sin egen mening! Og det er jo positivt, eller hva?

Det absurde sier; du lever bare én gang, så gjør som du vil!
 
Med disse småstein har vi ladet vår slynge og gått til angrep på det 20. århundrets største klassiker, en milepæl i dramatikkens utvikling - stykket som bryter alle regler. Det er sikkert mange måter å gjøre en slik oppsetning på, og vi har tatt eksemplet til etterfølgelse og gjort som vi ville!

Og hatt det utrolig gøy!
 
Som Albert Camus - absurdismens opphavsmann - sa: Et absurd verk gir ingen svar, men stiller alle spørsmål. Jeg håper dette gjelder denne oppsetningen også.
 

God fornøyelse!
 
Sigrid

 

Anmeldelser

Dette skrev anmelderne etter premieren 10. april.

Teaterkunst på sitt beste
I Vente på Godot formidler Hålogaland Teater teaterkunst av høy klasse, skriver Nordlys-anmelder Bjørn H. Larssen.
 
Venter med stil
NRK-anmelder Hege Iren Hansen synes Vente på Godot er en vakker debut av klasse.
 
Latter i mørket
Dagbladets anmelder Inger Merete Hobbelstad mener regissør Sigrid Strøm Reibo har lagd ei fin oppsetning, som dyrker frem hver lille groe av humor i Becketts klassiker.
 
Nær perfekt Beckett
Tromsø bys anmelder skriver at samspiller og timingen i Vente på Godot er helt fantastisk gjennomført.

Bildegalleri