Mamma Heks 2014
- Med Mamma heks i ryggmargen, skriver Scenekunst.no 21.10.2014.
- Teater skal kommunisere, skriver iTromsø 21.10.2014
- Les dette flotte portrettintervjuet av Maryon Eilertsen skrevet av Sissel Wessel Hanssen i Nordlys i 2013.
- "– Ka skal vi gjøre med ho Maryon?", er overskriften NRK Nordnytt har på sitt TV-portrett av Maryon! 21.10.2014
- "”Familien heks" på HT", åpner iTromsø med når dem tar for seg det kunstneriske teamet bak Mamma Heks. 21.10.2014
Intervju med Frode Rasmussen: En gjøgler vender tilbake
Frode Rasmussen er bergenseren med en fot i Nord-Norge og en fot i Italia. Han er gjøgleren som tok Dario Fo og Franca Rames stykker til de store scenene her hjemme. Nå setter han opp «Mamma Heks» av Dario Fo med Maryon Eilertsen på Hålogaland Teater.
- Jeg møtte Maryon allerede først på 70 tallet. Vi jobbet sammen på Nationaltheatret og Maryon bodde hos meg i noen måneder. Jeg lånte leiligheten til Marit Jacobsen. Det var et slags kollektiv.
Frode kom til Tromsø i 1972, og seks år senere satt Hålogaland Teater opp Dario Fos Vi betale ikkje!
- Forestillingen kom midt i dyrtiden og den ble en enorm suksess. Jeg husker den siste vi forestillingen i Melbu. Vi spilte i en gymnastikksal. Det var sånn press på døra at sidedørene ble sprengt. Folk satt opp langs ribbeveggene som på et fugleberg. Hva kunne vi gjøre? Det var bare å fortsette og spille, sier han.
- Jeg hadde en fantastisk tid da jeg kom hit til HT. Det var det med å virkelig spille for folk og det er deilig å være tilbake. Byen har fortsatt den samme energien og stemningen. Når jeg tar meg en tur på G kjennes er det som om jeg bare har vært ute på do en tur, tilføyer han.
Møtte Fo personlig
Forholdet til Dario Fo og hans dramatikk ble en langvarig affære for Frode Rasmussen.
- Jeg traff Dario Fo første gang i 1978. Det var på et seminar i Holstebro. Det var en del vakre og språkmektige jenter i den norske delegasjonen – kanskje var det derfor vi fra Norge fikk så god kontakt med ham.
Dette var Fos glanstid. På den tida reiste han rundt med sitt egne monologprogram. Han kunne spille forestillinger som varte i fem timer. Han satte sammen serier av monologer fra Gjøglerne kommer og Mistero Buffo, og Frode Rasmussen ble inspirert av måten Fo jobbet på. Han samarbeidet med universitetet, med folkeminnegranskere. Han dro rundt på arbeidsplasser og prøvde ut stoffet sitt, og Frode var med på en av turene til en fabrikk der en av forestillingene han jobbet med ble vist og diskutert. Det var veldig populært.
Frode tok med seg møtene med Dario Fo, og erfaringen fra arbeidet sitt på HT videre til Trøndelag Teater. Han og Ola Moum satt opp Gjøglerne kommer. Den gikk for fulle hus på hovedscenen på teateret, og så tok Ola Moum med seg sine erfaringene fra Trøndelag Teater til Tromsø. Der satt han opp Mamma heks med Maryon Eilertsen. Året var 1982 og suksessen ble minst like stor.
- Folk var så klare for det stoffet og Maryon har en enorm energi. Etter 40 år som skuespiller har hun nå også en fantastisk tyngde og intelligens på scenen.
- Men hva er det som gjør henne så morsom?
- Ja, si det. Hun er et oppkomme. Og kanskje er det rett og slett gleden ved å være nettopp det. Gleden ved å være morsom.
Kjærlighetens vilkår
- Disse kvinnemonologene. Jeg tenker at de stiller noen viktige spørsmål. For hvordan står det egentlig til med kjærlighetens vilkår? Hva er det som opptar oss i livene våre? Gir de prioriteringene vi gjør grunnlag for kjærlighet? Har vi tid til den? Er vi sammen nok, spør Frode Rasmussen seg selv.
Han sitter, hvithåret og gråkledd, og ser ut på det strålende høstværet. Det er ikke mange år siden han ble småbarnsfar igjen.
- Så hva skal vi fortelle i 2014?
Han retter seg opp og sier på klingende bergensk:
- Som et sverd skal din tunge ramme de oppblåste herrene over alt, så kan vi le. For det er når vi ler at vi avvæpner de mektige.
- Er det Dario Fo?
- Det er Dario Fo, svarer han.
Tekst av Tale Næss, dramaturg
Foto: DNS
Om forfatterne Franca Rame og Dario Fo
Franca Rame ble født I Italia i 1928. Hun kommer fra en berømt, omreisende gjøglertrupp og debuterte som skuespiller allerede som åtteåring. Da hun traff Dario Fo i 1951, hadde hun bred teatererfaring og et sterkt sosialt engasjement. Det tok hun med seg inn i arbeidet de to skulle komme til å gjøre sammen.
Tre år etter møtet i Milano var de gift.
I 1959 dannet de sitt første produksjonsselskap. Siden har Rame spilt i et utall av parets oppsetninger. Sammen har de turnert og skrevet monologer og skuespill. Folkelighet, satire og engasjement kan være stikkord for deres felles arbeid. Arbeidene deres har vært utsatt for marginalisering og sensur, men også for en enorm popularitet.
I 1997 ble Fo tildelt Nobelprisen i litteratur. I juryens begrunnelse står det: Dario Fo er vår tids narr. Som i middelalderens refser han autoriteten og ivaretar den undertryktes verdighet.
Dramatikeren Dario Fo hadde sitt store gjennombrudd i Norge på 1970-tallet. Da Mamma Heks hadde premier på Hålogaland Teater i 1982, skrev teateret i programmet: «Kvinnemonologene … hviler på skuespillerens evne til å vekke publikums fantasi og engasjement gjennom det fysiske spill og kontakt med salen... Rent konkret var det kvinnenes kamp for retten til fri abort og skilsmisse som tvang fram monologene. Dario Fo har ført pennen, men innholdet og ideene bygde på ideene og erfaringene til Franca Rame og hundrevis av kvinner som deltok i debatten og samtalene».
Fo og Rames tekster fra denne perioden er blitt til i tett dialog med publikum. Fos monologer er også Franca Rames monologer, og for dem begge er det møtet med publikum som står i sentrum. Det handler om gjenkjennelse, om latter og opprør.
Med årets Mamma Heks tar Maryon Eilertsen med sin rike erfaring inn i nye møter. Møter med nye mennesker, nye erfaringer og med vår tids virkelighet.
En takk til Ola Moum
Ola Moum (1947-1998)
«Det var jo sant da de sa at kvinnfolk vet mer om kvinnfolk enn vi gutta gjør: De la på bordet en masse erfaringer som fortalte om omtanke, omsorg, slit, menneskelighet og boblende livsglede, som er helt annerledes enn den jeg hører om blant kompisene. Og de var mye ærligere. Det var en fin opplevelse å måtte lytte til dem.»
Dette var Ola Moums egne ord etter et publikumsmøte under arbeidet med Mamma heks i 1982. Ola Moum arbeidet som dramaturg og regissør på HT i årene 1978-83. Hans arbeid satte dype spor etter seg. Ola gikk dessverre altfor tidlig bort i en alder av 51 år.
Vi hadde begge gleden av å jobbe med Ola; først Frode i Dario Fo-forestillingen Gjøglerne kommer i 1980, og siden Maryon i monologen Mamma heks i 1982. Arbeidet med Ola har betydd enormt mye for oss begge, og ble sett av tusenvis av mennesker over hele landet. I dag har vi to gleden av å arbeide sammen med Dario Fo og Franca Rame-tekster i Olas ånd.
Takk til Ola!
God fornøyelse fra Maryon og Frode.