Operafestivalen: La serva padrona

Neste forestilling
Kommer

Operafestivalen i Tromsø og Hålogaland Teater inviterer til italiensk opera i Teaterkafeen med La Serva Padrona

 

Av: Giovanni Battista Pergolesi

Med: Gro-Anita G.Kval (sopran), Jaroslav Papailo (baryton) med flere

Regi: Carlo Allemano

 

 

Program i Teaterkafeen:

Offisiell åpning med ordfører Jens Johan Hjort. 

La Serva Padrona (Åpningsarrangement operafestivalen)

 

Hele programmet til operafestivalen finner du her

 

Arrangementet er et samarbeidsprosjekt med Musikkonservatoriet, Norges Arktiske Universitet og Universitetet LVIV i Ukraina 

 

Lengde: ca 1 time

 

 

 

 

Andre arrangement:  

Operabarnetimen – Fanfaronenes superfamilieshow

 

 

Bakgrunnsstoff

Om Giovanni Battista Pergolesi

Giovanni Battista Pergolesi

var født i Italia i 1710 og døde i en alder av bare 26 år i 1736 av tuberkulose. Han var fiolinist,

organist og komponist og virket mesteparten av sitt korte liv i Napoli. Han skrev fire operaer i  «opera seria» stil. Disse var svært lange, kunne vare i opptil fem timer, og bestod stort sett av recitativer og arier. Mest kjent er imidlertid Pergolesi for sin «opera buffa» (komisk opera) La Serva Padrona (Tjenestepiken som husfrue)med premiere i august 1733. Egentlig er ikke dette en selvstendig opera, men et intermesso i to akter som var ment å være en munter kommentar til hans opera seria «Il Prigioniuer Superbo» og ble fremført som mellomaktsunderholdning. Dette intermessoet ble imidlertid svært populært og fremstod snart som et selvstendig verk. Da dette verket ble fremført for første gang i Paris 20 år senere skapte det stor røre mellom tilhengerne av den gamle franske operastilen representert ved Lully og Rameau og den nye italienske operaen.

 

I motsetning til opera serias sceneskikkelser som oftest var guder fra antikken, helter og konger, var det vanlige mennesker som gjorde seg gjeldende i disse intermessoene. Språket som ble brukt i disse var oftest den lokale dialekt. I «La Serva Padrona» viser Pergolese seg som en stor mester med en raffinert stil med nye musikalske trekk karakterisert ved emosjonelle og psykologiske innslag. I denne lille operaen fjerner Pergolesi seg fra de musikalske konvensjoner som stort sett var gjeldende i datiden.

 

Pergolesi skrev foruten sine operaer en rekke kirkemusikalske verk hvor hans «Stabat Mater Dolorosa» kanskje er det mest kjente. Dette ble fullført bare få dager før han døde.