SPRENGT

Spilleperiode
9. sep to 26. sep
Neste forestilling
Kommer
av Sarah Kane. Britisk samtidsdramatikk som treffer rett i mellomgulvet
Medvirkende: Ketil Høegh, Stine Mari Fyrileiv og Jørn-Bjørn Fuller-Gee
 
Regi: Victoria H. Meirik
Scenografi og kostymer: Nora Furuholmen
 
Sprengt av Sarah Kane er dramatikk som griper direkte inn i våre liv. Vi opplever krig til stadighet, det virker som vi aldr lærer. Hva er grunnen til det?
I Sprengt møter vi Ian og Cate, to ulykkelige mennesker på jakt etter varme, nærhet og lys. Ian har kreft og er døende, Cate er ensom og usikker. I sin desperate jakt etter å nå hverandre tar de i bruk voldelige virkemidler, både fysiske og psykiske. Det er hjelpeløsheten som driver fram den destruktive kampen mellom dem.
I følge Sarah Kane begynner all krig i private relasjoner mellom oss mennesker, og her er vi ved stykkes kjerne; Årsaken til at vi mennesker aldri slutter å bruke vold.
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Foto:
Ola Røe
Bakgrunnsstoff

"In-Yer-Face"-teater

Hva har en voldtekt på et hotellrom i Leeds å gjøre med massevoldtekt som krigsvåpen i Bosnia? spør Sarah Kane.

Hun svarer selv: - En god del. Det er et papirtynt skille mellom den britiske sivilisasjonens trygge tilværelse og den kaotiske råskapen av en borgerkrig. Dette skillet kan forsvinne når som helst og uten forvarsel.

"In-Yer-Face" - teater
Det er dette hennes debutstykke Sprengt (originaltittel: Blasted) handler om. Torturen, massevoldtektene og den etniske rensingen som ble omtalt på tv-nyhetene i forbindelse med Jugoslavia-krigene hver dag, har i Sprengt funnet sin vei inn på det private, mellommenneskelige plan. Kane forteller om menneskets mørke natur, men ikke uten også å belyse dens motpart: et dypt behov for nærhet og forståelse. Sprengt viser den fortvilelsen og hjelpeløsheten som oppstår når kjærligheten uteblir. De sterke virkemidlene som tas i bruk på scenen gjør det umulig å ikke bli berørt. Denne provoserende formen for scenespråk har også blitt betegnet som "In-Yer-Face"-teater.

"A Feast of filth"
Da stykket ble uroppført ved The Royal Court Theatre i London i 1995, utløste det en storm av avsky og forakt i media. Kritikerne sparte ikke på kruttet. The Daily Mail beskyldte Kane for å fråtse i svineri ("this disgusting feast of filth"), mens en annen kritiker sammenlignet teateropplevelsen med å ha hele hodet i en dunk med slakteavfall ("like having your whole head in a bucket of offal"). Nobelprisvinner Harold Pinter kom Kane til unnsetning. Han mente at stykket rett og slett var for komplekst for kritikerne og at Kane "was facing something actual and true and ugly and painful".

Helomvending
I ettertid har Sarah Kanes arbeid vist seg å være mye mer ensartet og bærekraftig enn britisk massemedia trodde. Noen av de viktigste kritikerne gjorde en helomvending da stykket ble satt opp på nytt ved The Royal Court i 2001. - Well, I was wrong, sto for eksempel å lese i The Daily Telegraph i april 2001. - When Sarah Kane's Blasted opened (...) in January 1995, I was convinced that it was meretricious rubbish produced by a young writer with an adolescent desire to shock. (...) I can only apologise to Kane's ghost for getting her so wrong the first time around. And may she now sleep in peace.

Beckett, Bond - Kane
I dag blir Sarah Kane nevnt i samme åndedrag som Brecht, Beckett, Bond, Pinter og Shakespeare. Dette til tross for at den unge dramatikeren bare rakk å skrive fem stykker før hun begikk selvmord i 1999, 28 år gammel. Med sine fem skuespill har hun klart å oppnå statusen som en av Englands mest beryktede, men etter hvert også mest anerkjente dramatikere.

Sprengt er satt opp i Norge én gang tidligere, da Bergen Prosjektteater spilte det på Den Nationale Scene i 2005 (se bildet).
 
 
Lenker:
 

 

Tøff restart

Skuespiller Ketil Høegh får et tøff start når han i høst vender tilbake til teaterscenen.

Voldtekt, tortur, masturbasjon, kannibalisme og ekstrem rasisme gir 18-årsgrense på teatret. 
Les mer her
 

Les intervju med Ketil fra Bladet Tromsø

Produksjonsteam

Oversikt over alle involverte

Lysdesign: Jon H. Paulsen
Lyddesign: Jim-Oddvar Hansen
Maske og hår: Julie Clark
Inspisienter: Inge Kolsvik og Emilia Wist
Scenemester: Jeroen de Groot
Rekvisitør: Paul Dzur
Lysmester: Thomas Isak Johansen
Lydtekniker: Jim-Oddvar Hansen
Påkledere: Elbjørg H. Hanssen og Gry Norberg
Kostymemaker: Gry Norberg
Maler: Martin Eilertsen
Snekkere: Henrik Svendsen og Børge Kvaal
Smed: Kurt Ivar Johnsen
Prod.teknisk sjef: Jon H. Paulsen
 
Våpenkonsulent: Robin Myrhaug

Anmeldelser

Sprengt hadde premiere i Harstad Kulturhus 10.september. Her kan du lese hva kritikerne hadde å si.

Imponerende Sprengt
"Stykket drar seg til i akselererende, groteske scener av en kaliber som er ganske sjelden å se på teater." sier NRKs anmelder Erling Steenstrup
 
Den nakne sannhet
"Ved å sette opp Sprengt tar Hålogaland Teater opp livsviktige problemstillinger" mener Helge Matland i Bladet Tromsø
 
I krigssonen
"Teater skal bevege og det gjorde Hålogaland Teater med Sprengt" mener Tom Inge Andersen i Harstad Tidene.
 
Stille eksplosjoner
Therese Bjørneboe har anmeldt forestillingen for Klassekampen.