av Klaus Hagerup og Dag Skogheim
«vor ret vi tar» bygget på historien om fremveksten av arbeiderforeningen Nordens Klippe i Kirkenes. Stykket hadde revyens preg, men hadde et umiskjennelig snev av arbeiderteatret fra 1930-årene. Det var skrevet av Hagerup i nært samarbeid med forfatteren Dag Skogheim. Instruktør var Stefan Böhm fra Fria Proteatern i Stockholm. På scenen stod Inger-Lise Westby, Torill Øyen, Per Jansen, Bernhard Ramstad, Frode Rasmussen, Sigmund Sæverud og Nils Utsi. En ny musiker var kommet med i prosjektet. Det var Sverre Kjelsberg. Han arbeidet tett sammen med Stefan Ringbom (også han fra Fria Proteatern) i utvikling av musikken, og fremførte sangene på scenen. Scenografien ble laget av Roar Werner Eriksen.

Denne forestillingen reiste på gjestespill til Oslo og Stockholm sammen med teatrets versjon av «Peer Gynt», og bekreftet teatrets ry som et av de viktigste og mest spennende teatre i Norden.

Pressereaksjoner

Avisa Tromsøs anmelder Erlend Rian sa det slik: «vor ret vi tar» er en glimrende forestilling, spekket med humor og med en satire som man sjelden opplever. Ja, jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er lenge siden, om noensinne, vi har moret oss så kostelig som under denne fremsyningen.

Odd Eidem i Verdens Gang anmeldte begge forestillinger: At Hålogaland Teater har publikum i Oslo må kunne oppfattes selv av folk med dårlig hørsel. Sist søndag gav man «vor ret vi tar» i Chateau Neuf. Trampeklapp, leverop, stappfull sal. To dager senere stod ensemblet på Nationaltheatrets scene med «Peer Gynt». Trampeklapp, leverop, stappfull sal. Neppe noe annet regionteater ville klart det samme.

Debuten i Stockholm ble anmeldt av blant andre Gaby Wigardt i Svenska Dagbladet: Hålogaland Teater är mycket bra! Den här gruppen kan konsten att roa, den har ett fint tempo, diciplin - och humor (...) Det er en revy med budskap, med allvar. Och med mycket duktiga artister. Hålogaland Teater är en föregångare i Norge og varför inte också i Sverige?
Bildegalleri