Mannen og myten

Arktisk Filharmonis cellist Bernt Simen Lund er mannen bak musikken i Medea

Bernt Simen

- Har du det artig om dagen? Eller føler du på presset nå like før premieren?

- Ja. Og ja. Det må være svarene på de spørsmålene, smiler cellist Bernt Simen Lund, bare noen dager før premieren på Medea på Hålogaland Teater (HT).

- Men det er først og fremst veldig givende, fortsetter mannen bak musikken i stykket.
 

KJØP BILLETTER TIL MEDEA HER

Bernt Simen
Bernt Simen på scenen med deler av ensemblet under prøvene på Medea på Hålogaland Teater. Foto: Knut Åserud



 

Spiller selv
Ikke bare har han komponert all musikken, han sitter også godt synlig på scenen under hele forestillingen. Da spiller han musikken han selv har skrevet, både på celloen sin, på en viola da gamba og på det kinesiske instrumentet erhu. Heldigvis ikke samtidig.

- Jeg har skrevet fem sanger som synges av et kor på fem skuespillere, og i tillegg spiller jeg instrumentalmusikken som går gjennom stykket, forklarer Lund.

Gammel ny musikk
Den greske tragedien Medea er en av de virkelige klassikerne i teaterhistorien og Euripides´ mest kjente, skrevet i år 431 f.Kr.

- Har du latt deg inspirere av musikken fra antikkens Hellas mens du har komponert?

- Det er fint å ha noen knagger og rammer å forholde seg til, og jeg har forsøkt å finne tonaliteten de brukte i den gamle greske musikken. En del var annerledes der den gangen. Et eksempel på det er at vi i dag forholder oss til en skala på åtte toner, mens de hadde flere – og kortere – skalaer på fire toner. Jeg har brukt tre av de skalaene, sier Bernt Simen.

- Men jeg har også vært opptatt av at det ikke skal låte som 2500 år gammel musikk. Det skal låte som ny musikk.

- Går det an å beskrive den?

- Det er ikke atonalt, men det passer ikke inn i pop- og visesjangeren.

Bernt Simen
FUN FACT: Når en cellist reiser, må celloen ha et eget sete på flyet. Foto: Lasse Jangås


- Veldig imponert over skuespillerne
Han tror det har vært en utfordring for skuespillerne som skal synge sangene å lære seg dette «musikkspråket».

- Det skal være overkommelig for en uskolert sanger, men samtidig er jo tonaliteten litt fremmed for de fleste. Men de har altså gjort en kjempejobb! Jeg er utrolig imponert over dem, for de er virkelig flinke.

Han trekker fram Kine Eliassen, som ikke bare synger, men også er korleder for sangerne i stykket.

- Hun har virkelig tatt utfordringen, ved å ta sangtimer og hun har øvd veldig mye og godt.


Dreper barna sine
Stykket Medea baserer seg på myten om solgudens barnebarn Medea, som hjelper Jason å erobre det gylne skinnet fra hennes egen far i Kolchis, for deretter å bli sviktet av samme mann. Det finnes flere versjoner av den blodige myten, og i Euripides tragedie ender Medea opp med å drepe sine barn.

På scenen – i tillegg til musiker Bernt Simen Lund – står et ensemble på åtte, der Kristine Henriksen og Per Kjerstad spiller hovedrollene som Medea og Jason.

KJØP BILLETTER TIL MEDEA HER


Fortsatt relevant
Under prøvene har Bernt Simen Lund blitt imponert over skuespillernes evne til å ta sangutfordringen.

- Jeg er søkkimponert både over stykket de skal spille – og måten de har jobbet fram det ferdige resultatet på, sier han.

- Det er intenst og gripende. Det er teater med stor T.

- Er stykket relevant i dag? Det er jo skrevet for 2500 år siden?

- Ja, det er absolutt aktuelt og relevant, dessverre. Vi har jo en link til en slik tragedie i Tromsø ganske nylig, og det tar opp et stort og viktig tema; hvordan kvinner har hatt det – og fortsatt har det mange steder i verden – for eksempel at kvinner bare skal tie og samtykke, og er uten makt over egne liv, sier han.

- Det interessante er jo at den gangen det ble skrevet, må Medea ha blitt spilt av en mann. Den gangen hadde jo ingen kvinner adgang på en scene.


Lang prosess
Bernt Simen har ikke tall på timene han har brukt for å komponere musikken til HTs Medea.

- Jeg startet å skrive på sangene i mars, og brukte tida fram mot mai før vi justerte og endret på det som var nødvendig. Sangene var ferdig først i juni, men vi har jo gjort småjusteringer helt fram til i dag.

- Og den øvrige musikken som du tilfører forestillingen?

- Det er mer «fritt», musikk som ikke er skrevet ned. Her går det fra fri improvisasjon til ganske stramme rammer. Dette blir nok litt ulikt fra kveld til kveld, og mye vi justerer inn nå helt på slutten av prøvetida, så det skal passe helt inn i forestillingens rytme og intensitet.


Musikk overalt
Ordet «intenst» passer ellers utmerket for å beskrive Bernt Simen Lunds forhold til musikk. Han har «alltid» spilt, og blant annet ledet samtidsmusikkfestivalen KontAk (sammen med Erik Stifjell), og har selvsagt spilt i en rekke ensembler og band. For tida trakterer han el-bass i en jazz-kvartett sammen med Torbjørn Ingvaldsen, Espen Dahl og Jonas Jakobsen.

- Jeg er utrolig glad i jobben min i Arktisk Filharmoni, hvor vi spiller veldig variert musikk og gjør mange interessante og morsomme prosjekter. Men det er også fint å gjøre andre ting på fritida.


Arrangerer for orkestre
I tillegg til å spille cello i Arktisk Filharmoni og ulike instrumenter sammen med andre, har han oppnådd stor anerkjennelse for sine arrangementer for orkestre, enten de er for store eller mindre ensembler. Bernt Simen har arrangert musikk for Arktisk Filharmoni og orkesterets forløpere i over 20 år.

- Etter at jeg begynte å skrive arrangementer for mange år siden – og jeg syntes virkelig det var artig – tok jeg et komposisjonsstudium på begynnelsen av 2000-tallet. Og på den tida spilte vi en konsert med Erlend Skomsvoll, som arrangerte jazz standardlåter for orkester. Det syntes jeg var så artig å spille at jeg prøvde å skrive noen arrangementer av jazzlåter for strykekvintett, sier 51-åringen fra Kvaløysletta.

Arrangementene hans for orkester har Arktisk Filharmoni – og mange andre – altså hatt glede av lenge. - Det er veldig lærerikt og nyttig for meg å få gjøre det for orkesteret vårt, fordi jeg da kan være til stede under innstuderingen av musikken og hele prosessen fram til konserter eller innspillinger.

- Du har også jobbet med HT tidligere?

- Ja, flere ganger. Jeg har laget musikk til HT-oppsetningene Kniva i høns og Lenger vekk enn alt. Og så var jeg med på den store forestillingen om og med Sverre Kjelsberg, 20 Teddy uten filter, i 2009. Den er jeg både glad og stolt over å ha vært med på.


Ble bestefar
Det går ikke fullt så mye i musikk i heimen. Jorun, kona hans, er en fremragende bassist, også hun i Arktisk Filharmoni, og det blir kanskje nok musikk utenfor husets fire vegger. Men de øver selvsagt hjemme, og det samme gjør barna deres, som spiller cello, piano og kornett.

- Dere har kanskje et husband?

- Nei, ikke enda. Men jeg håper at vi får stablet et på beina i framtida, smiler han.

Og apropos familie – Bernt Simen ble nylig bestefar. Hans eldste datter Regine – også hun svært musikalsk – fødte sønnen Lasse i slutten av august.

- Det er utrolig stas. Veldig, veldig fint – og velkomment. Og jeg er så imponert over Regine og Even, som begge er unge, bare 21 år, og er så fine foreldre.

Bernt Simen
Cellist på fjelltur. Foto: Rune Stolz Bertinussen


Sykkelfantomet Bernt Simen
Det er umulig å snakke om eller med Bernt Simen Lund uten å komme inn på hans enorme interesse for sykling.

- Hvor mye sykler du egentlig?

- Altfor lite, flirer han. Det betyr ikke at han sykler lite. Tvert imot, han sykler mye. Men får ikke nok. Det går mest i landeveissykling, selv om mange har observert ham på fjellet med sykkelen også.

- Jeg kom ganske seint i gang, og var vel 36 eller 37 år før jeg kjøpte min første landeveissykkel. Jeg synes jo det er veldig artig med offroad også, men der er det mange som både har holdt på lenger og som er mye flinkere. Men nå har jeg meldt meg på Skaidi Extreme neste år. Alle jeg kjenner som har prøvd det rittet er så fornøyde og vil tilbake. Det er et utrolig bra arrangement.

Og for å understreke hva syklingen betyr for musikeren, komponisten og arrangøren Bernt Simen Lund:

- Hadde noen betalt meg for å sykle, ville jeg nok gjort det i stedet.

LES MER OM FORESTILLINGEN HER

Bernt Simen