– Som to satser i en symfoni
Fredrik Brattberg har komponert et stykke der familiens samtaler går seg fast på repeat.
Dramatiker Fredrik Brattberg er en av Norges fremste eksportvarer innen kultur.
Kjøp billett til Som før og etter her
Sammen med Arne Lygre og Jon Fosse, er Brattberg den dramatikeren fra Norge som blir spilt mest i utlandet, og i løpet de neste 12 månedene blir det satt opp 12 nye teaterproduksjoner rundt om i verden hvor Brattberg har komponert manus. Han bruker begrepet selv, han komponerer i stedet for å skrive. Eller som regissør Katinka Rydin Berge sier det:
– «Som før og etter» er som to satser i en symfoni, de er korte og intense.
Koblingen mellom musikk og teater har gitt Brattberg et særpreg.
– Mange tror kanskje at samtidsdrama er utilgjengelig og uforståelig, men med Fredrik sine verker er det formen, rytmen, i stykkene som skiller seg ut, sier regissøren. Selv sier han at han har tatt med seg musikkens viktigste virkemiddel over til teaterscenen.
– I musikken blir partier gjentatt flere ganger – med små variasjoner for hver repetisjon. Signaturen i mine stykker, er repetisjonen, sier Brattberg.
– Folk vil kjenne seg igjen
I «Som før og etter» møter vi en familie på fire som har gått seg fast i måten de møter hverandre på. I første akt driver repetisjonen handlingen framover. I andre akt er repetisjonen en oppsummering av hva som skjer etter hvert som karakterene beveger seg med full fart inn i det ukjente. Dialogen går i mønstre, slik de ofte gjør i familier, samtalene blir forutsigbare, og deltakerne opplever det som begrensende og frustrerende. Hvorfor får de ikke sagt det de egentlig har på hjertet?
Temaet er universelt og like gammelt som mennesket: hvordan forholder vi oss til de vi er glade i? Men måten publikum møter «Som før og etter», er likevel annerledes i nord enn i sør.
– Ut fra hvordan publikum reagerer på stykket, virker som om det er tettere mellom latter og gråt i nord, at avstanden mellom humor og alvor er kortere. Men uansett hvor vi har vært på turné med stykket, kjenner publikum seg igjen i det vi formidler, sier regissør Katinka Rydin Berge.
Åpen for tolkning
«Som før og etter» er et resultat av et samarbeid mellom Vega Scene, Nordland Teater og Hålogaland Teater med mål om å fremme norsk samfunnsdrama. De to aktene er egentlig to stykker, skrevet hver for seg.
– Jeg skrev dem rett etter hverandre, så da Katinka tok kontakt for å høre om de kunne slå dem sammen til en forestilling, skjønte jeg hvorfor – de henger sammen tematisk, sier Brattberg. Han beskriver prosessen med begge stykkene som ideer han gikk med lenge, før karakterene og fortellingene slo ned som i et sekunds lyspære-øyeblikk.
– Jeg komponerer innholdet, rammeverket, men hvordan det blir på scenen overlater jeg helt til regissøren. «Som før og etter» er et møte mellom mitt manus og Katinka. Også dette har jeg tatt med meg fra musikken: Det jeg komponerer blir først tolket av de som fremfører det, før publikum gjør sin tolkning, sier Brattberg.
Kjøp billetter til Som før og etter her
Nettopp denne friheten til å tolke manus dit de vil, gjør at regissører rundt om i verden lager helt forskjellige versjoner basert på samme manus.
– Jeg tenker at jeg lager et skjelett, og så må regissøren puste liv i det, sier Brattberg. Hver gang stykkene hans blir satt opp, gleder han seg til å oppleve det – og han håper på å bli overrasket.
– Jeg liker det når andre tolker nye ting ut av tekstene mine. Sånn har det vært også i «Som før og etter», jeg ble overrasket over hvordan det dukket opp humor i nye situasjoner, sier Brattberg. For Katinka Rydin Berge gir romslige manus stor frihet.
– Det å få jobbe med Fredrik og hans tekster har gitt skuespillerne og meg frihet til å forme stykket akkurat slik vi ville det. I teateret finnes ikke noe som er morsommere, mener hun.