Reppen er tilbake
Hun har ikke vært på Hålogaland Teater siden hun gikk av som teatersjef i desember 2012. I høst er Iren Reppen tilbake og skal bare synge Bremnes-låter på Scene Vest.
Av: Jan Fredrik Frantzen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
- Jeg gleder meg til å komme tilbake til Tromsø og teatret for første gang etter at jeg var sjef i fire år og satte opp forestillinger som Les Misérables, The Black Rider, Alexander den Store - Norges første hip hop teaterforestilling, og 20 Teddy som vi lagde til Sverre Kjeldsberg da han gikk av. Det var fire spennende år hvor jeg lærte mye, og der læringskurven var bratt.
Les mer om forestillinga Bare Bremnes (premiere 26.9)
Svidde nesten ned HT
Læringskurven på teatersjef-karrieren i Tromsø kunne fort ha blitt enda mye brattere. Det er ikke mange som vet det, men Iren Reppen er også «hun som holdt på å brenne ned teateret». Hun forteller at hun var veldig mye i Tromsø før hun begynte, for å bli kjent med byen og med HT.
- Jeg hadde mista telefonen i do, og i den tida kunne vi jo ta ut batteriet og tørke telefonen. Så jeg fikk et tips om å sette komfyren i kantina på 40 grader og legge inn telefonen og batteriet for å la det tørke.
Men det var ikke 40 grader hun satte ovnen på. Det var nesten 400 grader…
- Jeg satte meg for å jobbe videre, men etter hvert oppdaga jeg at døra til kantina var stengt. Og det er den jo aldri! Der inne var det tett av røyk, og i komfyren lå to svarte klumper som hadde vært en telefon og et batteri. Jeg anbefaler ingen å bruke det trikset. Man lærer så lenge man lever, og å legge telefonen sammen med en pose med ris er nok en sikrere metode, humrer hun.
Så ille at det begynte å brenne gikk det heldigvis ikke, og Reppen sitter igjen med gode minner fra sjefsperioden 2009 til 2012.
- Det jeg er mest stolt av, er vel at jeg i løpet av de fire årene fikk med både ansatte og publikum på mye spennende, og startet Lille HT sammen med Katrine Strøm. Det var fire friske år.
Forteller fine historier
I august er hun altså tilbake som musiker og skuespiller på Bare Bremnes, der hun skal være med på å hylle Bremnes-søsknene gjennom å tolke Bremnes-låter sammen med andre en rekke andre kjente norske musikere.
Det blir fint å jobbe tett sammen med både Anneli Drecker, Jardar Johansen, og regissør Ivar Tindberg, fordi jeg hyra dem aller første gang til HT. Nå er det jeg som er hyra inn. Det kjennes egentlig godt, og jeg gleder meg til å være en del av et så sterkt artistlag.
Reppen har ikke spilt med Kari, Ola, og Lars Bremnes selv, men hun har jobbet med flere av de samme musikerne som dem på ulike oppsetninger, så hun føler at hun har en nærhet til dem via musikerne.
- De tre sammen er så bra. De er ulike, men de har det til felles at de forteller historier som de tar meg med på. Og som jeg lever meg sterkt inn i. Kari på sin litt melankolske måte, Ola med sin varme, og Lars med sine presise bilder som gjør at jeg føler at jeg kjenner personene han synger om. Det jeg er mest nervøs for er koringa. Jeg synes nemlig de korer hverandre så mystisk vakkert.
Som alle oss andre har også Iren Reppen en favoritt blant låtene i Bremnes-universet. Københavnerkneipe.
- Den har en så fin liten historie som hun forteller så fint, jeg ser for meg det som skjer. Den låten er alltid med meg i hodet.