Tidens korthet kommer hjem til Tromsø
Premiere på FINN og fulle hus på Trøndelag Teater. Nå kommer den hjem til Tromsø.
«Tidens korthet» er biografien om Jens Munk, skrevet av Torkild Hansen, som har inspirert Lars Saabye Christensen til å skrive diktsyklusen denne forestillingen er basert på. Trond Peter Stamsø Munch forteller historien, eller skal vi si historiene – for det er også en personlig fortelling i dette. Skuespillerens far het Jens Munch, og det er fra bokhylla etter ham at biografien om Jens Munk kommer.
Les mer om forestillingen og kjøp billetter her
Både Lars Saabye Christensen og skuespiller Trond Peter Stamsø Munch leste fortellingene om Jens Munk da de var små. Det har gjort uutslettelige inntrykk. «Tidens korthet» er et vilt eventyr fra virkeligheten. Det handler om å seile inn i det ukjente, inn i uværet og isen for å vinne makt, ære og nytt land – med tap, katastrofe og død i kjølvannet.
Forestillingen spilles på Prøvesalen i perioden 27. oktober - 10. november.
I «Tidens korthet» får vi høre stemmen til en mann som har vært taus i 400 år, for dette er fortellingen om sjøfareren og oppdageren Jens Munk som i 1619 dro ut for å finne Nordvestpassasjen. Med sine 67 mann, fordelt på linjeskipet «Enhiørningen» og jakten «Lamprenen», skulle han finne snarveien til Østen og rikdommen på oppdrag fra kong Christian IV.
Forestillingen hadde premiere på Festspillene i Nord-Norge i sommer. Harstad Tidendes anmelder var strålende fornøyd og rullet seks på terningen og skrev blant annet: «Det som gjør «Tidens korthet» spesiell og interessant, er de to parallelle historiene: om sjøfareren Jens Munk og om Trond Peter Stamsø Munch. Begge ypperlig formidlet av skuespilleren.»
Nordlys’ anmelder var også fornøyd: «Det er islandske Egill Pálsson som har regien, og på scenen står skuespiller Trond Peter Stamsø Munch. Han gjør en svært god kunstnerisk prestasjon. Ikke bare fordi han formidler med intens tilstedeværelse, både verbalt og fysisk og så ubesværet beveger seg mellom rollene, men også fordi han bygger en hel verden av lydkulisser og nerve ved hjelp av mikrofoner og opptak foran øynene på publikum. Det er som et slags visuelt og svært rikt radioteater, og det fungerer aldeles strålende.» Hun rullet fem på terningen.
I tillegg har forestillingen gått for fulle hus på Trøndelag Teater nå i høst.