Som en drømmeaktig zombie-film

Når regissør Hilda Hellwig tar fatt i Kong Lear, gjør hun det på sitt eget vis.

Publikum skal få se noe de ikke har sett før. Hun skaper et vinterlandskap der alt kan skje. Der din neste kan fortære sin neste uten å nøle.

 

- Det hele skal bli som en drømmeaktig zombie-film, sier hun.

 

Hvitt og okseblod

I sin versjon setter Hellwig opplevelsen, ikke fortellingen, i hovedsetet.

 

I en storslått scenografi på Scene Vest møter vi et snødekt landskap der kolonner av skyer farer over veggene, og der menneskene står nakent utlevert til hverandre.

 

Hellwig tegner en verden i hvitt og okseblod. Det er en kald verden der følelsene flyter uhemmet. Begjæret, grådigheten, den blinde ambisjonen – men også motsatsen: Vennskapet, offerviljen, uskylden.

 

I Kong Lear blir publikum nemlig vitne til et samfunn der enhver kjemper for seg selv. Hellwig beskriver det som en «dog eat dog»-verden der alle er klare til å svike alle, for egen vinning skyld. Og der de gjennom det, til syvende og sist, sviker seg selv.

 

Forandring

- Jeg er opptatt av forandring, sier Hellwig.

 

Hun mener Kong Lear er et stykke om forandring. Men menneskene i Kong Lear er ikke klare til å ta det ansvaret forandring innebærer. De ønsker seg endring, men bare til egen vinning. Dette gjør dem til imbesile super-egoister, mener hun.

 

- I Kong Lear kan menneskene føle at noe er i forandring, men de skjønner ikke hva som skjer. Jeg er opptatt av den forvirringen som oppstår og av å vise fram etiske dilemma, sier Hellwig.

 

Dette er en fortellinger om mennesker. Levende mennesker som handler og blir tatt av sine handlinger.