Teatret møter kraftfulle ungdommer

Ungdommene i Honningsvåg har ikke stemmerett, men tirsdag tok de likevel makten.

Dronning Elisabeth og ordføreren i Nordkapp har makt. Men Ari og Märtha og hunder og katter har ikke særlig mye makt. Det mener ungdommene i andre klasse på Nordkapp maritime fagskole og videregående skole i Honningsvåg.

 

Da Hålogaland Teater kom på besøk på skolen ble søkelyset rettet mot makt og hvordan makt fungerer. Det skjer i forbindelse med at teatret lanserer sitt treårige Power-prosjekt sammen med elevene.

 

Power-prosjektet består i at Hålogaland Teater arrangerer workshops i Troms og Finnmark for ungdom. Representanter fra teatret samarbeider med elever i videregående skole for å se på hva makt er, hvordan maktstrukturer fungerer og hvordan ungdom kan bruke sin makt – selv om de ikke har stemmerett. Det skjer gjennom samtaler, diskusjon og improvisasjon.

 

- Vi ønsker å rette oppmerksomheten mot hvilken innflytelse ungdom har i samfunnet og hvilke tanker de har om makt. Videre skal vi se på maktens strukturer og hvordan ungdom kan gjøre seg gjeldende uten at de i dag har rett til å delta i valg, sier teatersjef Nina Wester.

 

Elevene begynte med å si hva de assosierer med makt, og ord som kontroll, sjef, lærer, Erna Solberg og Barak Obama dukket opp. Deretter tok elevene for seg magasiner og aviser og klippet ut bilder av personer de mener har makt - eller ikke har det. Så fikk de i oppgave å rangere dem i forhold til hvem som har mest eller minst makt. Her kom altså dronning Elisabeth høyt opp, mens Ari og Märtha ikke nådde helt opp.

 

Elevene i Honningsvåg synes selv de har en del makt og at de er bevisst på å bruke den. Men de er bevisst på at voksne og lærere har stor innvirkning på deres daglige liv. Etter workshopen med teatret mente de at de hadde blitt mer bevisste på hvordan makt virker og hvilken makt de selv har.