Et drømspill
Av: August Strindberg
Oversatt til nordnorsk av Ragnar Olsen
Med: Guri Johnson, Terje Skonseng Naudeer, Ketil Høegh, Gørild Mauseth, Kristian Fr. Figenschow jr., Maryon Eilertsen, John Sigurd Kristensen, Bernhard Ramstad, Marius Lien, Iren Reppen m. fl.
Regi: Hilda Hellwig
Scenografi: Jan Lundberg
August Strindberg (1849-1912) regnes som Sveriges mest betydningsfulle forfatter. Et drømspill er hans mest spilte skuespill, og det har blitt kåret til Sveriges beste skjønnlitterære verk gjennom tidene. August Strindberg var dypt forelsket og fortvilet da han skrev Et drømspill og med dette dramaet forsøker han å si noe om hvordan det er å være menneske.
Gjennom drømmebilder følger vi guden Indras datters møte med menneskenes pine og smerte. Et drømspill er fylt med humor og vemod, kjærlighet og sorg. I drømmenes kaotiske form.
Hålogaland Teater har fått den svenske stjerneregissøren Hilda Hellwig til Tromsø for å sette opp Et drømspill. Hellwig er professor i regi ved Dramatiska institutet i Stockholm, har jobbet ved teatre over hele Europa og har mottatt flere priser for arbeidet sitt. På Hålogaland Teater jobber hun med et ensemble bestående av ti veletablerte skuespillere, kjent fra teater, film og tv.
Forestillingen varer i 2 timer og 20 minutt, inkludert pause.
Anmeldelser
Dette mener anmelderne om Et drømspill
En unik opplevelse
- Regissør Hilda Hellwig og et strålende ensemble har gjort Strindbergs Et drømspill til en gripende og morsom teaterlek, skriver iTromsøs anmelder Helge Matland. Han gir forestillingen terningkast 6.
Et drømspill - en triumf
Tromsø bys anmelder Øystein Rostad gir forestillingen terningkast 6. Han trekker spesielt fram Guri Johnsons tolkning av rollen som Agnes.
Surrealistisk og absurd
- Jeg kan ikke huske sist jeg så et HT-stykke med større gledelig jevnhet i sceneprestasjonene, skriver Lasse Jangås i Nordlys, som gir forestillingen terningkast 5.
Verden som dårekiste
En forestilling preget av overskudd og billedkraft, både med hensyn til lys, scenografi og regi, skriver Aftenpostens anmelder, Therese Bjørneboe.
Hilda Hellwig
Hun er professor i Stockholm og en etterspurt regissør i hele Europa. Egentlig hadde hun bestemt seg for å ta to år uten regioppdrag. Men det var før Hilda Hellwig fikk tilbud om å komme til Tromsø.
- Jeg jobbet med Høstsonaten med Ghita Nørby på det nye Skuespilhuset ved Det Kongelige Teater i København, og hadde bestemt meg for at dette skulle bli min siste forestilling på 2 år, for jeg ønsket å skjøtte professorpliktene mine, forteller Hilda Hellwig.
Det var før teatersjef Iren Reppen kom til København og skrøt Hålogaland Teater.
- Hun sa at teatret her i Tromsø var like fint som det nye Skuespilhuset. Og at jeg fikk jobbe med gode skuespillere, sier Hellwig.
Halvveis i prøveperioden på Et drømspill er hun fornøyd med at hun brøt avtalen med seg selv og tok på seg en ny regioppgave.
- Det er et bra teater på alle måter, med et svært godt personale.
Det er et godt skussmål fra en regissør som har jobbet ved de fleste store teatrene og med de fleste store navnene i Skandinavia, som har vunnet flere priser for arbeidet sitt, både i Sverige og internasjonalt. Hun har også jobbet med opera, radioteater og film flere steder i Europa. I stedet for å skjøtte sine professorplikter overfor registudentene ved Dramatiska Institutet i Stockholm, setter hun altså opp en svensk nasjonalhelligdom på Hålogaland Teater. Hellwig tror Tromsø kommer til å like Et drømspill.
- Et drømspill handler om vilkårene rundt det å være menneske. Det vil alltid være et aktuelt tema for et menneske. Jeg har valgt et regikonsept der hovedpersonen, Agnes, guden Indras datter, ikke er ei ung jente, men ei syk gammel dame. Stykket utspiller seg i dødsøyeblikket og hele stykket blir et tilbakeblikk på alt hun har opplevd. Alle vi møter er mennesker som spiller ei rolle i hennes minne, forteller regissøren engasjert.
- Det er ei veldig sterk ramme til historien.
Hilda Hellwig har satt opp ei rekke klassikere i løpet av karrieren. Hun synes August Strindberg kan være både irriterende og slitsom, men hun synes han er bra. Og i Et drømspill er han i bedre humør; Strindberg var sjeldent lykkelig og forelsket i den perioden han skrev dramaet.
- Tror du Strindberg ville likt din tolkning av Et drømspill?
- Det bryr vel ikke jeg meg om, ler Hilda Hellwig, før hun tenker seg litt om.
- Jo, jeg tror han ville likt det. Alfred sier jo i stykket at Agnes er et gudebarn. Da svarer hun at alle mennesker er gudebarn. Stykkets grunntone er at vi alle er barn av guder og at vi alle har blitt sendt til jorden for å oppdage hvordan menneskene har det. Med tanke på det tror jeg August Strindberg ville likt vår tolkning.
Noen dager før premieren på Et drømspill er det nypremiere på Rigoletto på Kungliga Operaen i Stockholm, også den i Hilda Hellwigs regi. Dit har hun ikke tid til å reise, men når premieren i Tromsø er gjennomført skal det etter planen være hundrevis av ledige side i avtaleboka hennes. Tanken er fortsatt å ha to år uten regioppdrag.
- Greier du å ta to års pause?
- Jeg har fått blod på tann, men jeg må nok erkjenne at jeg må bruke litt tid på studentene mine også, vedgår Hilda Hellwig.
- Men det kan jo hende jeg kan ta bare et års pause, smiler hun lurt.
Tekst: Inger Johanne Sæterbakk