- Det blir heftig
Jakop Janssønn bytter ut Grieg med et helt nytt lydunivers i Peer Gynt.
Da Jakop Janssønn komponerte musikken til Peer Gynt, forestilte han seg at han satt inne i hodet til hovedpersonen. Dit vil han også invitere publikum.
– Det blir heftig, sier 33-åringen fra Tromsø og smiler.
I over et år har han jobbet med å skrive og skreddersy ny musikk til Hålogaland Teaters versjon av Peer Gynt. Nå gleder han seg til premieren 12. september, til møtet mellom musikk, teater og publikum.
– Lydbildet er malt med bred pensel og sterke farger, sier Janssønn.
Musikken følger Peer Gynt på hans reiser i et lekent og fantasifullt, litt trashy og til tider kaotisk univers.
– Den følger også Peer geografisk. Publikum vil høre det når han reiser ut i verden, sier Janssønn.
Misfornøyd Grieg
Da Peer Gynt ble satt opp på Christiana Theater i 1876, var det med originalskrevet musikk av Edvard Grieg.
– Ibsen tok selv kontakt med Edvard Grieg og skisserte hvordan han så for seg at Grieg skulle løse oppdraget. Grieg tok jobben men ble ikke fornøyd med alt, sier Lisbeth Wærp, ibsenforsker og professor ved UiT Norges arktiske universitet.
Grieg kunne blant annet ikke utstå det som etter hvert ble et av teaterstykkets musikalske signaturpartier. I et brev til sin gode venn Frants Beyer skriver Grieg: «Og så har jeg gjort Noget til Dovregubbens Hal, som jeg bogstavelig ikke kan tåle at høre på, således klinger det af Kokager, af Norsknorskhed og Sigselvnokhed!»
Skrotet originalen
Mens Grieg ikke kunne fordra egen komposisjon, liker Jakop Janssønn den originale musikken. Likevel har han valgt å skrote den.
– Det ville vært helt håpløst å skulle forbedre eller tilpasse den originale musikken til Peer Gynt anno 2019. Derfor har jeg laget et helt nytt lydunivers, et som kommer herfra, fra nord, sier komponisten. I HT sin versjon av Peer
Gynt er handlingen flyttet fra Gudbrandsdalen til et moderne Nord-Norge, et samfunn preget av mange kulturer.
– Musikken har fått en moderne, nordlig signatur. Den er litt som oss nordlendinger – en god blanding av mange kulturer, mener tromsøværingen. Han har hentet inspirasjon fra blant annet joik og Nordamerikansk urfolksmusikk, fra norsk og russisk folkemusikk.
– Det er også noen koblinger til bulgarsk kvinnekor og arabisk musikk. Lydbildet er både massivt og mangfoldig, sier Janssønn.
Spellemannpris
33-åringen har også tidligere skrevet ny musikk til en klassiker. For tre år siden byttet han all dialog og musikk fra filmen «Veiviseren» med egenkomponert musikk, musikk som snart blitt gitt ut på plate. Med i produksjonen den gang hadde han blant andre Marja Helene Fjellheim Mortensson, som Jakop Janssønn tidligere i år fikk Spellemannspris sammen med i kategorien folkemusikk/tradisjonsmusikk. Stemmen hennes er også med i lydbildet til Peer Gynt. Men om musikken fra Peer Gynt får et liv utenom scenen, er komponisten selv usikker på.
– Akkurat nå ser jeg ikke for meg musikken løsrevet fra teaterstykket, sier Janssønn.
Pushwagner
På samme måte som at selve teaterstykket er ekstremt fantasifullt og har lekne karakterer, mener Janssønn at også musikken har mye eventyr i seg. Da han skrev den så han for seg at han flyttet han inn i hodet til Peer Gynt, inspirert av et Pushwagner-bilde hvor innsiden av hodet til en person er utformet som et amfiteater. Hit vil han gjerne at musikken også tar med publikum – og at de finner seg til rette.
– Jeg tror de kan bli litt overrasket og at de får en skikkelig spennende opplevelse, sier Jakop Janssønn.