En tidløs tolkning av Strindbergs klassiske kjærlighetsdrama

Vi skal til en Sankthansnatt på slutten av 1800-tallet. Forholdet mellom grevens datter Julie og tjeneren Jean har utviklet seg til et intenst kjærlighetsforhold. Omstendighetene skaper en kamp mellom de to - om hvem er sterkest, og hvem som har livets rett.

Julie er adelsdatteren som er oppdratt som gutt og sliter med motsetningene mellom hvem hun er og hva samfunnet forventer av henne. Jean er tjeneren på grevens gods med gode manerer og store ambisjoner, forlovet med tjenestepiken Kristin.

Regissør Terje Skonseng Naudeer og scenograf Kari Gravklev presenterer Strindbergs drama som en klassisk teateropplevelse, satt i en drømmende og forlokkende atmosfære. En tidløs tolkning av en tidløs klassiker. 

På scenen
Skuespiller
Skuespiller
Produksjon
Lysdesign Øystein Heitmann
Kostyme Kari Gravklev
Scenografi Kari Gravklev
Oversettelse Ragnar Olsen
Av August Strindberg

Anmeldelser

Tett, rødt kammerspill

"Skonseng Naudeer zoomer inn på kjærligheten. Det første som møter øyet er det røde. Kjærlighetens farge. Begjæret." Nordlys, 14. januar

http://www.nordlys.no/halogaland-teater/tromso/tett-rodt-kammerspill/r/…

Intimt maktspill på HT

"Regissør Terje Skonseng Naudeer og scenograf Kari Gravklev presenterer August Strindbergs drama som en klassisk teateropplevelse, som en tidløs tolkning av en kanskje tidløs klassiker." iTromsø, 14. januar

http://www.itromso.no/kultur/2016/01/14/Intimt-maktspill-p%C3%A5-HT-120…

Bakgrunnsstoff

Inspirasjonshefte

Vil du ta med klassen din på teater? Her kan du laste ned hefte med oppgaver til for- og etterarbeid.

Intervju med regissør Terje Skonseng Naudeer

Terje Skonseng Naudeer er nok for de fleste mest kjent som Roland fra NRK-serien Himmelblå, men rollen som regissør er slettes ikke ny for Terje. Han har satt opp kritikerroste forestillinger ved flere norske teatre de siste årene, og trives godt i rollen som instruktør.

- Jeg har egentlig jobbet med regi helt siden jeg startet på teaterskolen i London. Parallelt med skuespillerutdannelsen satte jeg opp stykker med andre elever som skuespillere. Det var en veldig viktig periode for meg, hvor jeg på egen hånd kunne finne den retningen jeg ville gå i. Hvilken type dramatikk jeg ville jobbe med, og ikke minst hvilket scenisk språk jeg ville utforske.

Hva er det med Strindbergs stykke som appellerer til deg?

 

- Strindberg er på mange måter en brutal og kompromissløs dramatiker, men han har også med seg kjærlighet, håp og drømmer, ikke bare vold og død. Frøken Julie er en sterk tragedie med et stort spenn og mørke, noe som tiltrekker meg. Det er et kammerspill med tre karakterer som alle er kritikkverdig, de gjør alle feil, men de har sine grunner. Å jobbe med skuespillerne i disse prosessene, finne fram til bruddene og se karakterene gå i stykker – det synes jeg er veldig interessant.

Frøken Julie er et omstridt stykke, og mange har anklaget Strindberg for å vise kvinneforakt. Hva mener du om det?

- Strindberg hadde nok et komplisert forhold til kvinnene i livet sitt, og for så vidt til andre mennesker også, så jeg tror det er for enkelt å si at han utelukkende hatet kvinner. Frøken Julie er på noen områder problematisk, men det bærer med seg flere tema, og det er et stykke som kan angripes fra flere kanter. For meg handler stykket først og fremst om å finne sin plass, og konsekvensene av å ikke lykkes med det. Også i dag drømmer mange om å være en annen plass, vi drømmer om et bedre liv. Jeg tror nok at Julie drømmer om å få kjenne på noe virkelig, å finne et sted hvor hun kjenner at hun hører til. Hun vil finne ro og en form for balanse i et liv som er forvirrende, kaotisk og uttrygt.

Handlingen finner sted på et kjøkken, men dere har skapt et litt spesielt kjøkken. Fortell om scenerommet.

- Vi har forsøkt å skape et slags drømmerom, et litt klaustrofobisk rom som bidrar til å sette fokus på karakterene og det som skjer mellom dem. Rommet er et slags titteskap som skaper avstand til publikum som gjør at de skal få se inn på en annen verden. Dette er klassisk teaterarbeid, hvor vi forsøker å gå så dypt som mulig inni rollene. Fokuset ligger på å løfte fram teksten og dermed få tilgang til karakterene.

Du sier stykket handler om drømmen om et bedre liv – hva drømmer du om?

- Jeg ønsker først og fremst å leve et rolig og godt liv sammen med familien min. Men på samme tid er jeg helt avhengig av å ha kunst i livet mitt. Innen teater og som instruktør vil jeg fortsette å sette opp forestillinger som er viktige for meg. Stykker med budskap og kraft, og som åpner opp for en verden med atmosfære og fare. Jeg har alltid følt jeg har dårlig tid, fordi jeg begynte i yrket mitt såpass seint. Men jeg har ingen spesielle drømmer ut over det, ikke noe utopisk.

 

Så du er fornøyd?

- Nei, jeg er aldri helt fornøyd.

Hva sier media om "Frøken Julie"

Strindberg-stykke i klassisk innpakning

iTromsø 11. januar 2016

Smakebit fra Hålogaland Teater sin nysatsing, Frøken Julie, som straks har premiere

NRK Radio Lørdag 9. januar 2016

- Jeg vet ikke om Terje skuespiller hadde vært så glad i Terje instruktør

Nordlys 07. januar 2016