Katrine Bølstad Kompani Moderne danseteater for hele familien.

Premiere 8. mars 2006.

Bakgrunnsstoff

Moderne danseteater for hele familien

Katrine Bølstad er en av Norges heteste dansekunstnere og en av de mest spennende og nyskapende koreografer her til lands. "Elektriske Fugler" er en morsom og vakker fortelling om et alvorlig tema.

I Elektriske fugler forteller Bølstad en historie om vanskelige familieforhold fra en liten gutts perspektiv. Uten å bruke ord, klarer danserne å formidle et tema som i høyeste grad angår både voksne og barn. Den robotaktige danseteknikken skaper en slags tegneserie-estetikk som gjør fortellingen lett forståelig og morsom å se på. Stilen vil du eventuelt kjenne igjen fra musikkvideoen til "Dødssøt" av Ravi og DJ Løv. Mens barn fra seksårsalderen og oppover umiddelbart vil kjenne seg igjen i historien, vil det voksne publikummet ha glede av samtidsdans og koreografi på høyt nivå.

Kontraster
Med seg på scenen har Katrine Bølstad Kompani et lite kor på seks sangere og en gruppe dansere fra Kongsbakken videregående skole. Mens de unge danserne har fått opplæring i moderne danseteknikker som electric boogie og ticking, bidrar sangerne med uttrykkssterk musikk som understreker handlingen. Gilles Bergers scenografi består av enkle og fargesterke elementer foran en kulisse som kan minne om store pepperkakehus. Den unike kombinasjonen av enkle, barnaktige elementer og et høyt kunstnerisk nivå gjør denne forestillingen til en opplevelse for alle mellom 6 og 99 år.

Danseteater på HT
Hålogaland Teater ønsker å gjennomføre minst én samproduksjon årlig med en fri danse eller teatergruppe. Med dette ønsker vi å åpne huset for andre scenekunstnere enn Hålogaland Teater og å tilby publikum i Tromsø opplevelser som går utover genre vi selv behersker. Frigruppe-prosjektet i 2006 blir Elektriske Fugler med Katrine Bølstad Kompani, en danseforestilling som også støttes av Norsk Kulturråd.

"Dette kan vise seg å være norsk institusjonsteaters sprekeste satsing i vår. Heia Hålogaland Teater!"

Marit Strømmen, Aftenposten 7/2-2006

Om forestillingen

Katrine Bølstad Kompani Manus, idé og koregrafi: Katrine Bølstad Scenografi: Gilles Berger Lysdesign: Nils Haagenrud, Gilles Berger Lyddesign: Christian Snilsberg, Nicolay Bergstrøm, Katrine Bølstad Kostyme: Christina Lovery Dramaturg: Tyra Tønnessen Med: Nicolay Østberg, Sissel M. Bjørkli, Richard R. (Maxim) Retteråsen, Sigve Digernes, Martin (Twintwo) Gammelgaard, Marit Sehl, Anna-Karin Lindgren, Bård Bratlie, Svein Korshamn, Jorunn Torsheim, Håkon Rasmussen og elever fra Kongsbakken videregående skole

Katrine Bølstad Kompani

Kompaniet består av fem dansere med sterke personligheter og sterke personlige uttrykk.

De jobber med en stil som kan beskrives som en blanding av electric boogie og samtidsdans. Dette scenespråket brukes til å fortelle historier på en umiddelbar og livlig, men også poetisk måte. Katrine Bølstad Kompani har et lekent uttrykk, og er opptatt av dans som kommuniserer med publikum.

Moderne danseteknikker som electric boogie og ticking bidrar til å skape en tegneserieaktig estetikk. I sitt tegneserieunivers jobber danserne med forskjellige illusjonsteknikker som fjerner dem fra det menneskelige, for eksempel slowmotion, elektriske bølger gjennom kroppen, eller ticking der det ser ut som danseren er animert.
Med seg har Katrine Bølstad Kompani seks sangere, hvorav de fleste synger i Det Norske Solistkor.

Sissel Bjørkli (1976) er svært anerkjent innenfor samtidsdans. Jobber med Wee Company, Henriette Pedersen og L.U.N.

Nicolay Østberg (1982) er en av de fremste innenfor electric boogie i Norge, er med i gruppen ElTempo, leder trening i Storsalen og har skapt et større miljø for electric boogie.

Richard R. (Maxim) Retteråsen (1980) har danset for en rekke artister, bl.a. Public Enemy og Klovner i Kamp. Jobber med electric boogie, locking og new style. Er en av koreografene for Dansefeber.

Martin (Twintwo) Gammelgaard (1981) jobber med electric boogie og anvender illusjonsteknikker. Har vært nominert til årets breaker i Danmark.

Sigve Digernes (1983) jobber med electric boogie. Har vært med i SubUrban Danseteam, og sunget i Sølvguttene.

"Gnistrende om stesøsken"

- En heftig injeksjon med sterke inntrykk, skriver Nordlys' anmelder og gir Katrine Bølstads "Elektriske fugler" terningkast fem. Her finner du anmeldelsene etter premieren 8. mars.

Katrine Bølstads siste mesterverk minner om landsdelsscenens myteomspunne glanstid med eksperimentelt teater for folk flest, og baner samtidig vei for en helt ny ekspresjonisme.
Marit Strømmen, Aftenposten

Les hele anmeldelsen: Gnistrende om stesøsken

  
 
Trekkoppfugledansen
Christine Kristoffersen Hansen, Nordlys

  
 
Det er ingen tvil om at dette er ei viktig forestilling (...). Det er ei bra forestilling med nesten elektriske øyeblikk hvor det virkelig gnistrer av det som foresgår på scenen. Det er også ei viktig forestilling fordi den viser et forhåpentligvis større publikum at det går an å fortelle historier på spennende og nye måter uten at det skjer i et scenespråk eller dansespråk som blir for komplisert for folk flest.
Helge Matland, Bladet Tromsø

Bildegalleri