Vil nå flere med ny dramatikk

Et innovativt samarbeid mellom tre norske teatre skal gi publikum helt nyskrevet norsk dramatikk. Først ut er Fredrik Brattberg med stykket «Som før og etter».

Egill Pálsson og Hege Aga Edelsteen

– I dag er det lettere for norske dramatikere å bli satt opp på scener i utlandet enn her hjemme. Etter Jon Fosse og Arne Lygre, er det ingen norsk dramatiker som spilles oftere i utlandet enn nettopp Fredrik Brattberg, sier teatersjef Egill Pálsson, som er henrykt over de nye mulighetene det nye samarbeidet med Vega Scene i Oslo og Nordland Teater åpner for.

– Dette skaper en vinn-vinn-vinn-situasjon: Dette er gode nyheter for publikum, dette er bra for unge, norske dramatikere og dette er bra for oss som teater. Teateret kan være et friminutt i hverdagen, men vi ønsker også at det skal være en arena for tanker og refleksjoner omkring vår samtid. Samtidsdrama skaper en slik arena, sier Pálsson.

– Vår erfaring er at publikum er mye mer klar for nyskrevet norsk drama enn det teatersjefer rundt om i landet tror, sier Hege Aga Edelsteen ved storbyteateret Vega Scene. De satser utelukkende på nyskrevet drama og hatt stor suksess med det.

Initiativet til samarbeidet kom fra Vega Scene.

– Vi er et lite teater som ønsker å tilby stor kunst, og stort sett alle våre produksjoner er samarbeidsprosjekter. Gjennom samarbeidet med Hålogaland Teater og Nordland Teater kan vi tilby enda mer nyskrevet teater til vårt eget publikum, sier Aga Edelsteen. Hun kjenner sine nye samarbeidspartnere godt. Mye av barndommen hennes var innomhus i Nordland Teater.
– Mamma jobbet der som snekker og scenetekniker. HT kjenner jeg etter å ha jobbet her som skuespiller, sier Aga Edelsteen.

Vega Scene har samarbeidet med Nordland Teater tidligere. 

– Denne gangen ville vi utvide med ett teater til, og da var det naturlig å spørre Egill og Hålogaland Teater, sier Aga Edelsteen.

– Slik vi ser det, er dette et samarbeid mellom tre teatre som har samme visjon om hva vi vil med vår kunst, sier Pálsson. Både han og Aga Edelsteen er opptatt av at samtidsdrama kan gi publikum ny innsikt i egne liv og tiden vi lever i.

–  Teateret gir deg noe veldig konsentrert, en slags sterk samtidsbuljong som byr på de selvmotsigelsene du selv befinner deg i. Teateret inviterer deg inn i ditt eget liv, din samtid og det som skjer rundt oss, sier Pálsson. 

Samarbeidspartnerne deler kunstnerisk og økonomisk risiko samtidig som de totalt sett når ut til flere mennesker. En hyggelig bonus både for publikum og for dramatikerne, mener teatersjefene.

– Samarbeidet gjør at oppsetningene når ut til et større publikum, noe som er bra også for dramatikerens navn og slagkraft, sier Pálsson. 

Både Pálsson og Hege Aga Edelsteen er spent på mottakelsen det nyskrevne stykket får når det blir spilt i samme versjon i Oslo, i Mo i Rana og i Tromsø.

– Det blir spennende å se om det blir geografiske forskjeller på hvordan stykkene blir mottatt. Til vanlig har vi ganske forskjellig publikum, sier Aga Edelsteen. Ved Vega Scene er det unge voksne som er kjernepublikummet. I Tromsø er det foreldregenerasjonen som oftest besøker teateret. 

Det første stykket som blir satt opp har en tematikk som berører flere generasjoner. I «Som før og etter» har Brattberg skrevet et stykke hvor publikum møter paret HAN, HENNE og foreldrene hans – i det som beskrives som et humoristisk og eksistensielt spill om kjærlighet, familie, livet og døden.

Tekst og foto: Stig Brøndbo