En fabulerende teateropera som utfordrer våre egne forestillinger om det rike Norge.

Av: Kristin E.Bjørn, Bjørn Are Dypås, Jon Tombre, Geir Tore Holm, Bernt Bjørn og Erik Stifjell
Med: Anneli Drecker, Bernt Bjørn, Nanna Berntsen, Espen Østman, Håkon Mathias Vassvik, Tore Bruvoll, Ola Asdahl Rokkones, Rune Larsen.
Regi: Kristin Bjørn

Bli med på ei absurd og merkelig reise inn i et univers hvor leksikonsitater, reklameslagord, politiske utsagn og eventyr er diktet inn i ei forestilling. En nyskrevet opera hvor vi med bitende sjølironi og humor inviterer publikum på en teatral dugnad der målet er å gjenoppbygge begrepet "Folkestyre".

 
Grupperabatt

Gå sammen med venner på "Vi hever våre hoder i skam" og spar penger. Ved kjøp av 10 billetter eller mer får dere billettene for bare 160 kroner (full pris 210,-)!


Maksimalistisk, voldsomt, tankevekkende og latterskapende!

Vi hever våre hoder i skam er en fabulerende teateropera som utfordrer våre egne forestillinger om det rike Norge. Ferske Scener har valgt opera fordi i musikken stanses tida og fortellingens framdrift. Fantasi og ettertanke får spillerom som gir en annen

følelseskontakt for publikum enn ordene gjør. Fabeluniverset gir frihet til å vri og vende på temaet og muligheter til å leke med teatrets virkemidler.

Prosjektet er et samarbeid mellom Ferske Scener og Festspillene i Nord-Norge, Hålogaland Teater og Dramatikkens Hus.
Det er støttet av Norsk Kulturråd, Fond for utøvende kunstnere, Fritt ord og Festspillene i Nord Norges AdHoc-midler.

Urpremiere 19. juni 2010 under Festspillene i Harstad.

Varighet
0 minutter
Spilleplan
Dato/Tid Scene
Prøvesalen
Prøvesalen

Bakgrunnsstoff

Utfordrer våre forestillinger

Hvordan får man ideen om å skrive en opera i 2010? Vi spurte opphavskvinnen og - mannen om det.

Ferske Scener byr på en nyskrevet opera med som utforder våre egne forestillinger om der rike Norge. Åtte aktører på scenen skal gi HT-publikummet maksimalistiske, voldsomme, tankevekkende og latterskapende forestillinger i september. Men hvorfor skrive en opera i 2010?

Forfatter/instruktør Kristin Eriksen Bjørn og komponist Erik Stifjell bruker ikke lang tid på å komme med et svar.

-Det handler om vår egen samfunnsdeltagelse. Vi som kunstnere skal vise engasjement innenfor politikk og samfunnsliv. Vi har funnet en grunn til å gjøre det gjennom et operaverk fordi vi gjennom kunstformen har muligheter til å spille både på intellekt og følelser. Vi har en intensjon av å skape en verden som skal være oppslukende på publikum, sier Kristin Eriksen Bjørn.

Og legger til:

-Opera gir oss muligheter til å leke med tanker, dramatikk, humor. Vi kan legge inn langt mer innhold og intriger. Selve prosessen er artig.

Provoserer oss selv
-Det er ikke alltid jeg skriver intuitivt. Men i dette tilfellet har bare musikken kommet. Det har hendt mange ganger i denne prosessen at jeg har endt opp andre steder enn forventet. Herlig! Sier Erik Stifjell med et glis.

- Jeg føler at med å skrive en opera provoserer vi oss selv. Gjennom denne prosessen har vi blitt en slags punkere. Jeg har opplevd en frihet ved å arbeide med denne formen, sier Stifjell.

Etter en toårig utdannelse i Nederland har han fått korrigert sin syn på hvordan ulike mennesker ser på kapitalisme. Noe som bringer oss rett inn i kjernen for hva Vi hever våre hoder i skam dreier seg om:

Balansegangen
- Det nyrike kapitalistiske Norge, og den umulige balansegangen mellom grenseløs oljerikdom og lysten til å redde kloden.  Dobbeltheten i at det er deilig å være rik og utrolig ubehagelig at andre mennesker holdes i fattigdom på grunn av oss. Dette paradokset rir Norge som en mare. Tittelen på forestillingen er bokstavelig ment. Vi hever våre hoder i skam, fordi skam som formuleres og tydeliggjøres er mulig å håndtere. Endring er mulig, sier Eriksen Bjørn.

-En nederlender synes en god sykkel er en sykkel som fungerer selv om den er gammel. En nordmann må ha det nyeste nye om så den koster ei månedslønn. Når det er sagt har hollenderne lært av at de brukte for eksempel oljepengene for fort. Velferden ble for god og til slutt sprakk nesten hele systemet. Folk ble for late og for opptatt av penger. Jeg ser faresignalene i det som skjer med velferdssamfunnet i Norge. Alt handler om egoet, sier Stifjell.

Autenisitet
-Vi er ikke et dokumenterende teater men snarere en del av en bevegelse som lengter etter autensitet. Jeg mener det ikke går an å provosere lenger. Det meste er gjort, men vi kan lage en kobling mellom følelser og tanker uten at man trenger å bli politiker, sier Kristin Eriksen Bjørn. Hun har levd med manuset til Vi hever våre hoder i skam i mange år og menerforestillinga fører Ferske Scener som ensemble tilbake til sine røtter. Røtter som har navnet Totalteateret og som Ferske Scener er en etterfølger av. Siste kveld med mamma var Totalteaterets siste store forestilling. Siden har lysten til å lage en lignende "politisk" forestilling ligget latent.

-Ja, vi er på en måte hjemme igjen, sier Kristin Eriksen Bjørn.

-Det blir en antiopera, sier Erik Stifjell.

Så flirer de to:

-Antiopera, bra betegnelse! Slår de fast.