Hvorfor kom du ikke før

Av
Liv Heløe og Amund Ulvestad

En gutt reiser seg brått fra sengen han har ligget i det siste året. Han bestiller en flybillett og forlater alt han kjenner.

Hvorfor kom du ikke før er historien om denne gutten. Vi ser ham rømme fra og lete etter seg selv. Spørsmålene om hvorfor han stikker av og hva som gjør at han velger denne dagen dukker opp. Hvor vil han og hvor ender han?

Liv Heløes tekst tematiserer spørsmålet om fri vilje. I Yngvar Julins dunkle rom fremfører skuespiller Karl Flyman historien om gutten - i en musikalsk lydverden i surround skapt av komponist og lydkunstner Amund Ulvestad. Resultatet er en ny teateropplevelse av lyd, musikk og tekst, der publikum selv kan høre verden gjennom hovedpersonens ører og selv være med på hans reise.

Er dette stedet
sammen med evnene
og svakhetene jeg er født med
bestemmende for hver time jeg lever
Er det sånn?

Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråd.

Spillepan
Dato/Tid Sort synkende Scene Billett
Prøvesalen
Prøvesalen
Prøvesalen
Prøvesalen
På scenen
Skuespiller
Musiker/komponist
Kunstnerisk team
Scenografi Yngvar Julin
Komponist og musiker Amund Ulvestad
Dramaturg Yngvar Julin

Transit

TRANSIT er et av hovedprogrammene de neste fire årene, og tar for seg vår tids største historie - historien om forflytning. 

Kultur og erkjennelsen av seg selv oppstår i møtet med andre, og dette åpner for store og nye muligheter. Historier om mennesker i bevegelse er også utgangspunkt for å skape scenekunst. Et hvert menneskes historie er personlig, som også kunsten er det.

Aldri før har så mange mennesker vært tvunget til å slippe det de har i hendene og bryte opp fra hjem og nærmiljø. Antallet mennesker på flukt over hele verden – i Europa, Midtøsten, Asia og Afrika – er i dag uten sidestykke. Historien om forflytning er viktig og den berører oss som fellesskap. I dette materialet ligger teatrets kjerne, som er beretningen om menneskets skjebne.

Noen år før dagens store vandringen begynte til Europa, hadde store folkemasser allerede vært i forflytning internt i sine egne hjemland, også i Kina. Hålogaland Teaters teatersjef Inger Buresund, som da jobbet i Kina, samlet på det tidspunktet åtte dramatikere fra alle verdenshjørner for å skrive om migrasjon – folkevandring. Dette ble begynnelsen på prosjektet «Transit», som tar utgangspunkt i kultur, kulturutveksling og menneskers levde liv. Å være i transit, eller i forflytning, er forutsetningen for kulturell utvikling.

Det er stor grad av nød som fører til at et stort antall mennesker er på flukt. Samtidig møter menneskene på vandring nye mennesker, og vi har anledningen til å bli kjent med hverandre. Behandler vi disse historiene scenisk, kan vi skape forståelse for en av vår tids største tematikker