Carte Blanche | Birthmark

Spilleperiode
30. sep to 1. okt
Neste forestilling
Kommer
Fire koreografer og en teaterregissør i tre forestillinger.

Som kunstnerisk leder ønsker Hooman Sharifi å sette fokus på kjønn. Hans første programmering for kompaniet er viet feminisme. Sammen med danserne i Carte Blanche skal fem koreografer, alle kvinner, skape tre forestillinger i et program til Festspillene i Bergen 2015. De fem koreografene Kristin Ryg Helgebostad, Ingeleiv Berstad, Siri Jøntvedt, Snelle Hall og Lina Majdalanie er valgt fordi de gjennom sitt kunstneriske virke har skapt sterke kvinnebilder, kropper og karakterer. Dette og deres nyanserte og direkte tilnærming til det motsatte kjønn gjør deres arbeider svært viktige, og det er vår glede å få dele dette med vårt publikum.

 

Forbered deg på en trippelforestilling som dyrker det imperfekte, som får deg til å tenke, og gir innblikk i hvem vi er og hvem vi kan være!

 

1. Notes on Cracking

Hva skjer når fasaden brister?
Forfengelighet og mot er utgangspunktet når Siri Jøntvedt og Snelle Hall koreograferer for Carte Blanche. Temaet å feile, og alt det vi som mennesker gjør for å lykkes, er en stadig tilbakevendende tematikk for koreografparet. De er i hovedsak opptatt av øyeblikket der dansen møter det personlige og der dansen definerer personen. Duoen tar ofte utgangspunkt i egne personlige og intime sfærer, og går til kamp for å bryte kulturelle skillelinjer og ufarliggjøre sosial skam. I skjæringspunktet mellom hvordan vi er og hvordan vi vil fremstå bringer Jøntvedt og Hall oss inn i en verden der scenespråket er inspirert av både det gjenkjennelige og det absurde – så vel som det emosjonelle!

 

Siri Jøntvedt (1968) og Snelle Ingrid Hall (1969) har jobbet sammen siden 1991. Gjennom flere forestillinger jobbet de med konseptet ’Siri & Snelle Show’, som best kan beskrives som en krysning mellom danseforestilling og talkshow. Både i showene og senere har de tatt opp fenomener som realitytrenden, skjønnhetsidealer, kjendisfokusering og alternativbølgen. Siste hovedproduksjon var Skapet på Dansens Hus i Oslo, mars 2013.

 

2. Loudspeakers

Med patos og inderlighet vil Helgebostad & Berstad fremheve deler i oss som ofte ikke gis så stor oppmerksomhet. Duoen er opptatt av hvordan scenekunst kan bidra til å finne nye måter å være på og skape verdener som utfordrer det tilsynelatende suverene. Det som er vaklende, pompøst, insisterende og klønete kan gi et nærere innblikk i hvem vi er og kan være. Helgebostad & Berstad vil sammen med danserne i Carte Blanche utforske hvordan de kan tyne ut og blåse opp et møte, et samhold, en låt. Med dette ønsker de å kunne fokusere på detaljer som skjuler seg ved første øyekast og heie dem fram på en bølge av feelgood og oppbacking.

 

Kristin Ryg Helgebostad (1984) og Ingeleiv Berstad (1983) gikk sammen på koreografilinjen ved Kunsthøgskolen i Oslo og ble uteksaminert i 2012. De har hatt flere prosjekter sammen, blant annet Jordjenta fra 2013, med Ida Wigdel, de lager også egne stykker, samarbeider med andre kunstnere og er selv utøvere.

 

3. A Drop of Sweat

Det handler om idylliske hus over hele Norge, de offentlige Agoraene i antikkens Hellas, norsk magedans, å skru løs en skrue, og å la svetten dryppe.

Gjennom dans og kropp som medier, prøver vi å gjenkjenne de normer og verdier som våre samfunn fremmer. Vi stiller spørsmål ved hvordan de trenger seg inn i hverdagen og påvirker verden rundt oss. Hva er den politiske agendaen bak måten våre kropper presenteres på, og på hvilke måter håndterer vi det? Historiene vi forteller er kanskje ikke de vi ønsker å høre. De er reelle og fiktive – på samme tid. De kan være våre, men de kan også være dine. De forundrer og forvirrer oss, men angår oss likevel. Vi kan ikke garantere at vi er oppriktige i svarene vi gir, men vi er sikre på de spørsmålene vi stiller. Nesten sikre …

Vi vet det ikke handler om å presentere oss selv og heller ikke om å representere oss selv. Vi prøver å skape et språk som snakker om ting vi helst vil tie i hjel.

 

Lina Majdalanie (1966) tidligere kjent som Lina Saneh,  er en teaterregissør fra Beirut. Hun gransker essensen og virkningen av handlinger og omtale av det idealiserte og virtuelle kroppsideal, slik det portretteres i media. Slik stiller hun nye spørsmål ved selve definisjonen av teater, forholdet mellom politisk- og kunstnerisk representasjon, våre statsborgerskap og vår posisjon i det offentlige rom. Fra 2008 til 2013 var hun professor ved Haute Ecole d’Art et de Design i Genève. Blant Majdalanies tidligere arbeider, finner vi bl. a; 33 rpm and a few seconds, 2012, Photo-Romance 2009, Lina Saneh Body-P-Arts Project (et nettsideprosjekt), 2007, Appendice, 2007, I Had A Dream, Mom (video), 2006 and Biokhraphia 2002.

 

Fakta alle tre

Koreografene 1. Siri & Snelle Production Siri Jøntvedt og Snelle Ingrid Hall | 2. Ingeleiv Berstad og Kristin Ryg Helgebostad  | 3. Lina Majdalanie | Dramaturg  Zeina Hanna (3) | Lysdesign Tilo Hahn | Kostymedesign koreografene selv | Komponist Ivar Grydeland (1), med støtte fra Norsk Kulturråd | Musikk Mia Sandberg; Det hainnle om å leve  (2)| Dansere Caroline Eckly, Guro Rimeslåtten, Núria Navarra Vilasaló, Sara Enrich Bertran, Irene Vesterhus Theisen, Marianne Kjærsund, Ole Martin Meland, Mathias Stoltenberg, Timothy Bartlett, Hugo Marmelada, Jack Lorentzen, Magnus Myhr | PR-foto Thor Brødreskift | Pressefoto Helge Hansen | Varighet 20 + 20 + 35 minutter + pause. Rekkefølge som over | Urpremiere 29. mai 2015 i Studio Bergen.

 

 

 

 

 

Mer informasjon og bilder fra forestillingen finner du her.