Jeppe

Spilleperiode
10. sep 2013 to 12. okt 2013
Neste forestilling
Kommer

Høsten 2013 gikk nydramatiseringen av Ludvig Holbergs komedie Jeppe på bjerget fra 1722 sin seiersgang på Scene Vest. Det er med glede vi kan fortelle at Jeppe fortsatt drikker samt at han skal ut på turné. Forestillingen er nominert til Heddaprisen i to klasser; Finn Arve Sørbøe som beste mannlige skuespiller og Ketil Høegh og Ragnar Olsen for beste scenetekst.

Nå er den folkekjære drukkenbolten tilbake i ny versjon tilpasset turné. Først blir det fire forestillinger på Scene Vest før forestillingen drar ut på turné i Troms og Finnmark.

Handlingen er lagt til Tromsø i dag og Jeppe bor på Strandvegen sammen med Nille. Han drikker fortsatt, men i vår oppsetning skjer det helt uventede ting. Han krasjlander på Sørsjeteen og blir utsatt for skøyerstreker av dagens baroner; millionærene, samfunnstoppene, politikerne og rikingene – sånne som du leser om i avisen daglig. Til og med en verdenskjent norsk skuespillerinne kaster glans over både forestillingen og åpningen av baronessens nye hotell.

Denne høsten må publikum både i Tromsø, men også i vårt øvrige spilleområde, forberede seg på å vri seg i stolene av latter. Jeppe på turné er ledd i teatret økte fokus på turnévirksomhet.

Forstillingen varer i ca. 2 t 20 min. (inkl. pause)

Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Foto:
Gisle Bjørneby
Anmeldelser

Jeppe drikker og vi flirer

Med å flytte Jeppe nesten 300 år frem i tid der han bor på Strandveien i Tromsø, har HT laget en forestilling der latteren triumferer og hjertene åpner seg for denne alkoholiserte latsabben, skriver NRKs anmelder Per Kristian Olsen.

http://www.nrk.no/nordnytt/jeppe-drikker-og-vi-flirer-1.11237152

Sørbøe i storform

Finn Arve Sørbøe i rollen som Jeppe er nesten alene verd billetten, mener Helge Matland i iTromsø.

http://www.itromso.no/kultur/bt_teater/article8264079.ece

Latterbombe

Anmelder Bjørn H. Larsen i Nordlys triller en sekser etter gårdagens premiere på Jeppe.

Last ned og les hele anmeldelsen her.

Vellykket, morsom og trist Jeppe

Dagbladets anmelder Andreas Wiese mener Finn Arve Sørbøe leverer dyktig komediespill.

Bakgrunnsstoff

Møt Jeppe slik du aldri har sett ham

Alle andre vet at Jeppe blir utsatt for et spill, men Jeppe skjønner det ikke selv. Og vi godter oss…

Det er første gang både Jeppe og Holberg besøker Hålogaland. Jeppe i Holbergs originalversjon har ofte blitt tolket som en godfjott som drikker seg sørpe full og som blir utsatt for et skittent spill. Med et troll til kjerring og nederst på rangstigen som han er, har han ofte fått vår medlidenhet.

Men i Hålogaland Teaters nydramatisering av den kjente komedien møter vi ikke først og fremst en taper-Jeppe, men en tenke-Jeppe. En Jeppe som en gang hadde et godt liv med sin Nille, før krigens posttraumatiske stressyndrom ødela det gode livet. Jeppe elsker fortsatt Nille og den kjærligheten de en gang hadde, og kanskje bærer de fortsatt på en drøm om at livet en gang skal bli som før. Samtidig blir vi nå kjent med andre sider av Jeppe.

– Vi er jo vant med at vi ikke skal skade folk som ligger nede. Men Jeppe selv blir en despot når han får anledningen. Han har alltid følt seg undertrykket og nederst på stigen. Når han så får makt selv, blir han et monster, sier medforfatter og regissør Ketil Høegh.

Samtidig peker han på at Jeppe først og fremst er en komedie.

– Hvorfor skal vi overlate til bare revyene å lage parodier og morsomme tekster om kjente mennesker? Mange av dem kan du se på Hålogaland Teater til høsten, i store og viktige roller i vår Jeppe-versjon.

Handling lagt til Tromsø
Mye er forskjellig fra Ludvig Holbergs Jeppe på bjerget, som ble skrevet i 1722, til dagens forestilling Jeppe. Nydramatiseringen er ført i pennen av Ketil Høegh og Ragnar Olsen, fritt etter Holbergs folkekjære komedie. Nå er Jeppe forflyttet til Tromsø anno september 2013, han bor i en leilighet på Strandvegen i Tromsø og han treffer samfunnstopper fra dagens samfunn. Like fullt er det paralleller mellom festebonden Jeppe fra landsbyen Bjerget på 1700-tallets Sjælland til Jeppe som våkner opp forhutlet og sørpe full på Sørsjeteen.

– Jeppe er traumatisert etter krigstjeneste blant annet i Afghanistan. «Sprit er billigere enn terapi», sier Nille i vår versjon. Hun sendte en mann i krigen og fikk et vrak tilbake, og Jeppe vet at etter ti år i alkoholens jerngrep kan han knapt synke lavere. Ekteskapet med Nille henger i en syltynn tråd og han vet at hun har seg med den solariumsbrune kokken på Rica, forklarer Høegh.

– Spørsmål som hvorfor Nille velger å bli, og om hun i det hele tatt gjør det, har vært interessante i arbeidet med forestillingen. Det er nok en kjensgjerning at hadde ikke Nille vært der, ville Jeppe gått ad undas.

Makt og klasse
Selv om mange år er gått siden Holberg skrev om Jeppe, handler det fortsatt i dag om hvordan makt korrumperer og hva som kan skje når arme sjeler nederst på rangstigen får et øyeblikks makt. Og hvor morsomt blir det ikke når den rike må finne seg i det?

Også i dag handler det om hvordan dagens baroner og godseiere ser sitt snitt til å lure stakkaren opp i stry og hvordan de skadefro ser hvordan Jeppe gjør seg fullstendig bort mens de ler ondsinnet.

Klasseskillene var store på Holbergs tid, men forfatterne av dagens «Jeppe» synes ikke samfunnsulikhetene har minket eller endret seg i nevneverdig eller prisverdig grad i dagens samfunn.

– Jeg har tenkt mye på hvem som er Jeppe og hvem som er baroner i dagens Norge. Jeg har kommet frem til at i dag er vi jo nesten alle sammen baroner, her vi sitter på den grønne grein og skuer ut over et gjeldtynget Europa. Vi har det ufattelig godt her, og de få som faller utenfor er ofte rusavhengige og/eller psykisk syke. Her, nederst på stigen, befinner Jeppe seg, mener Høegh.

Dagens baroner
Dagens baroner og godseiere er de nyrike, politikerne, næringslivs- og samfunnstoppene og ikke minst kjendisene. Disse er til stede i vår forestilling som høyst levende personer vi leser om i aviser og sladreblader.

– Det har vært fantastisk å samarbeide med en kapasitet som Ragnar Olsen, og nydramatiseringen løsnet for alvor da vi kom over en bok med sitater fra rikeste personene i Norge, forteller Høegh.

– Flere av replikkene fra disse millionærene og milliardærene er skrevet rett inn i teksten i Jeppe. Dermed ble det helt naturlig å skrive inn Kjell Inge Røkke i handlingen. Han ga seg selv. Røkke er jo den optimale oppkomlingen, legger Høegh til.

En rekke andre kjente navn blir også å finne i høstens forestilling, blant annet en sentral nordnorsk Arbeiderparti-politiker, en driftig hotelleier som åpner hotell i Ishavsbyen og en internasjonalt kjent norsk skuespillerinne og filmregissør som står for den kunstneriske rammen av hotellåpningen.

Gjenkjennelig komedie
– Vi håper at vi gjennom det lokale utgangspunktet fra Strandvegen har laget en aktuell, morsom og universell Jeppe-forestilling. Og som i alle gode komedier finnes det også i Jeppe en mørkere undertone.

I september vil vi fortsatt kunne le av og med Jeppe og vi vil kunne kjenne oss faretruende godt igjen i hans liv og levnet. Finn Arve Sørbøe, som skal spille Jeppe, skyter inn:

– Historien om Jeppe er fortsatt veldig god. Det er ren komedie og vi kjenner oss fortsatt igjen i den.

Tekst: Stein Sebastian Fredriksen

Program

Program til "Jeppe"

Mille Farmand
Gustav Gravensten
Diverse roller
Diverse roller
Diverse roller
Videodesign
Tor Ditlevsen
Maskedesign
Per Ragnar Karlsen
Koreografi
Simone Grøtte Pedersen
Lyddesign
Jim-Oddvar Hansen
Lysdesign
Øystein Heitmann
Kostyme
Nora Furuholmen
Scenografi
Nora Furuholmen
Gjendiktning
Ragnar Olsen, Ketil Høegh
Av
Ludvig Holberg