«Fru Carrars Gevær» og «Rapport fra Stordjupta»
"Fru Carras Gevær" av Bertolt Brecht og "Rapport fra Stordjupta" av Klaus Hagerup og de medvirkende
Dette var to enaktere som ble til en helaftens forestilling. «Fru Carrars gevær» hentet sin rammehistorie fra den spanske borgerkrigen. Det skildrer et fiskermiljø i en fattig landsby hvor passiviteten rår. Hovedbudskapet i «Fru Carrars gevær» er at ingen kan eller må forholde seg passive til overgrep. Alle må kjempe for sine rettigheter og dermed velge side i den politiske kampen. «Rapport fra Stordjupta» ble satt sammen av en dokumentarfilm hvor endel kystfiskere ble intervjuet, en spilledialog og tre viser. Med disse to enakterne som belyste en felles problematikk, ønsket teatret å vise at selv om det kan være avstand i tidsperspektiv og kultur, så er følgene av overgrep de samme. Det eneste som nytter er å velge side, og å stå samlet i aksjonene mot overgriperne.
Pål Løkkeberg var instruktør og Kari Gravklev scenograf, men Finn Ludt komponerte musikk. Medvirkende var Per Jansen, Frode Rasmussen, Sigmund Sæverud, Torill Øyen, Inger Lise Westby, Bjørg Valvik og Geir Næss.
Pressereaksjoner
Ivan Kristoffersen i Nordlys var ikke fornøyd med resultatet: «Forestillingen er foreløpig det svakeste ledd i Hålogaland Teaters meget sterke produksjon.» Derimot var Thor Ellingsen i Dagbladet godt fornøyd med resultatet: «Fru Carrars gevær er det fineste arbeid rent teatermessig som vår nordligste profesjonelle scene har levert til dato. Instruktøren har skapt en spennende helhet av film, dokumentasjon og teater. Skuespillerne får vise styrke i fine, klart utformede roller. (...) Teatret forfølger sin språkpolitiske linje med hell.»
Pål Løkkeberg var instruktør og Kari Gravklev scenograf, men Finn Ludt komponerte musikk. Medvirkende var Per Jansen, Frode Rasmussen, Sigmund Sæverud, Torill Øyen, Inger Lise Westby, Bjørg Valvik og Geir Næss.
Pressereaksjoner
Ivan Kristoffersen i Nordlys var ikke fornøyd med resultatet: «Forestillingen er foreløpig det svakeste ledd i Hålogaland Teaters meget sterke produksjon.» Derimot var Thor Ellingsen i Dagbladet godt fornøyd med resultatet: «Fru Carrars gevær er det fineste arbeid rent teatermessig som vår nordligste profesjonelle scene har levert til dato. Instruktøren har skapt en spennende helhet av film, dokumentasjon og teater. Skuespillerne får vise styrke i fine, klart utformede roller. (...) Teatret forfølger sin språkpolitiske linje med hell.»
Foto:
Bjørn-Kåre Iversen
Foto:
Bjørn-Kåre Iversen
Foto:
Bjørn-Kåre Iversen
Foto:
Bjørn-Kåre Iversen
Foto:
Bjørn-Kåre Iversen