Første billetter solgt: - Forestillingen hadde et fengende navn

En av de første som kjøpte billetter til forestillingen "Sykle i snøstorm" var Vilde Fjeldheim Wold.

Bilde av Vilde Fjeldheim Wold

Billettene skal være en opplevelsesgave til en venninne, uten at de vet noe om hva de har i vente.

Teater kan være provoserende, spissfindig, underholdende, og berørende. Publikums opplevelse er svært viktig for oss som jobber med teater, men det er ikke så ofte vi får mulighet til å høre om forventningene i forkant av forestillingen.

Vilde og ei venninne var i januar på jakt etter en bursdagspresang til en felles venninne som er ute på reise og ikke kommer hjem før i juli. Det var vanskelig å sende en gave, så hun ønsket å gi en kulturopplevelse de kunne gjøre sammen når venninnen kom hjem igjen til Tromsø. Det var ikke så mange opplevelser for høsten som allerede var i salg. Vilde er entusiastisk sykler selv, og syns tittelen på "Sykle i snøstorm" er fengende.

- Det at teatret tar opp dagsaktuelle temaer som ressurser, rettigheter og klima er like naturlig som et debattinnlegg i avisen. Teatret har andre virkemidler, og kan påvirke publikum på en annen måte. Men jeg er spent på hvordan dette løses i forestillingen, sier hun.

Den forrige teateropplevelsen Vilde ga bort var til forestillingen "Vinduer".

- Det var en fantastiske opplevelse som satte spor. Bruken av musikk, aktører og historien var helt nydelig, og en forestilling jeg ville anbefalt til alle. Jeg visste ikke så mye om forestillingen på forhånd, og hadde ikke så mange forventninger. Men jeg ble overrasket på en god måte, sier Vilde.

Vilde avslutter med at hun oppfordrer så mange som mulig å kjøpe kulturopplevelser i gave. Det aller beste er når hun kan være med å dele opplevelsen med mottakeren. Hvis man møtes til en matbit først har man alle forutsetninger for kvalitetstid med noen man kanskje ikke ser ofte nok.

Av May Liss H. Wasmuth