– Vi skal fortelle viktige historier

Teatervåren handler om det nære og kjære.

Ketil Høegh

– I 2020 skal vi fortelle viktige historier rundt det å være menneske, hvor relasjoner går igjen som et viktig tema. Og gjerne de nære relasjonene, i familien, grunnfestene i våre liv, sier fungerende teatersjef Ketil Høegh.

Sammen med Guri Johnson og Kristian Figenschow, har han hatt ansvar for å legge programmet for hele 2020, og første halvår slippes nå med billettsalg fra tirsdag 12. november. Ifølge Høegh kan vi glede oss til et spennende program med både norsk og internasjonal dramatikk.

– Vi vil fortelle historier som er relevante fordi de forteller noe om oss sjøl og den verden vi lever i idag.

Magisk for barn

Den første store produksjonen på Scene Vest er noe for hele familien: en nydramatisering av Pinocchio. Her skal det skapes et magisk univers med sang, dans og musikk komponert av Benjamin Mørk. Regien er ved Toril Solvang som har laget prisvinnende barneteater før.

– Pinocchio er jo et eventyr som veldig mange har et forhold til, men vi skal fortelle historien på en ny måte. Hos oss handler den om å være bra nok, selv om man er annerledes, forklarer Høegh.

I HTs fortelling er Pinocchio en gutt som ikke klarer å sitte i ro og som aldri føler han er bra nok. Han rømmer hjemmefra og blir lurt og forvandlet, og ikke før han lytter til hjertet sitt, blir han en ordentlig og veldig modig gutt.

– De usynlige båndene til faren og bestevennen, gresshoppen Timmy, viser seg sterkere enn alt annet når det gjelder. Og så oppdager Pinocchio at man kan få det man ønsker seg hvis man bare ønsker sterkt nok og får hjelp av litt magi, smiler teatersjefen.

Pitbull-Terje skal få seg dame

Vårens andre barneforestilling handler også om relasjoner, men de er mye mer problematiske enn i Pinocchio. Pitbull-Terje og kompisen Jim på 13 år inntar nemlig scenen og disse to er virkelig i trøbbel.

– Det handler om de to guttene, som går i siste klasse på barneskolen, og deres spede forsøk på å skape relasjoner med det andre kjønn. Svært gjenkjennelig for både gutt og jente, og til tider svært, svært artig, forteller Høegh.

Jim og Pitbull-Terje inntar scenen! Forfatter Endre Lund Eriksen dramatiserer boka fra 2006. Foto: Stig Brøndbo
Jim og Pitbull-Terje inntar scenen! Forfatter Endre Lund Eriksen dramatiserer boka fra 2006. Foto: Stig Brøndbo

Forestillinga heter Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet og er basert på Endre Lund Eriksens bok med samme navn. Boka ble i 2006 kåret til Årets beste barnebok av 11.000 elever i hele Norge. Jim og Terje kjemper med puberteten og har i tillegg trøbbel på hjemmebane.

– Hovedpersonen Jim har mye omsorg for sin mor, den varme, pillespisende og deprimerte kvinnen. Og Pitbull-Terje har et komplisert forhold til sin alkoholiserte far. Da barnevernet banker på døra blir rollene snudd på hodet og barna tar voksenrollen, forteller Høegh.

De to vennene får en idé om å føre sine to foreldre sammen for å utgi seg for å være en stabil og velfungerende kjernefamilie. Hvordan dette går, får publikum se på Scene Øst i april og mai.

Oppfølgeren til Faren

Kristian Figenschow er i disse dager å se som den Alzheimer-rammede André i publikumssuksessen Faren. Til våren skal han spille samme karakter på nytt – i et annet stykke. I Når det storme som verst møter vi nemlig igjen den samme familien, men kronologisk før Faren, og denne gangen er også Andrés kone Madeleine (Guri Johnson) til stede.

– Det er vel et av de vakreste og mest interessante stykkene jeg har lest, sier Høegh, som skal ha regien også på dette stykket av franske Florian Zeller.

– Det handler om minner. Om tap. Om tapt kjærlighet, og vi kommer tilbake til begrepet relasjoner. Relasjoner i familien. Som er grunnfestene i våre liv. Når de brytes, hva skjer med oss da? Hvem er vi da?

Høegh beskriver stykket som en svært trist kjærlighetshistorie som man blir klok av.

– Jeg kan garantere en sterk og emosjonell opplevelse til våren på Scene Vest. Og det er jo ikke å forakte, mener han.

Fem turneer i 2020

I tillegg til å spille forestillinger i Tromsø, skal teatret på turné i Nord-Norge.

– HT tar turnéoppdraget i landsdelen på største alvor. Og for 2020 så er jeg godt fornøyd med å kunne si at turnéåret vil inneholde hele 5 turneer i et bredt spekter av formater, sier teatersjefen.

Trond Petter S. Munch i Tidens korthet. Foto: Martin Eilertsen
Trond Petter S. Munch i Tidens korthet. Foto: Martin Eilertsen

To av de fem stykkene som skal på turné er regissert av teatrets neste teatersjef, Egill Pálsson, som tiltrer 1. august. Både Blå åker og Tidens korthet har vært satt opp i Tromsø tidligere og begge overbeviste så vel publikum som anmeldere.

– Det er to veldig ulike forestillinger der Tidens korthet er en intens monolog med et mer historisk tilsnitt mens Blå åker er politisk brennaktuell. Begge er høyst relevante for oss i nord. Anmelderne trillet femmere og seksere og vi har tro på at begge stykkene vil slå godt an hos vårt publikum i Troms og Finnmark, mener Høegh.

Siden begge forestillingene gikk for fulle hus og etterspørselen var stor, setter teatret opp ekstraforestillinger i Tromsø før de reiser ut. Blå åker spilles tre dager i januar, Tidens korthet blir å se i februar.

Om å klore seg fast i livet

2020 åpnes imidlertid av en danseforestilling, og det er finnmarkingen Simone Grøtte som står bak. I Å klore seg fast utforsker hun hvorfor folk holder ut i en landsdel som ikke bestandig gjør det så lett for sine innbyggere. Hvorfor klorer vi oss fast i karrige forhold? Og i overført betydning: Er det en mening i å plages?

– Simone er en god historieforteller. Hun forteller historier som gir gjenklang hos folk og som mange kan relatere seg til, mener Ketil Høegh som er glad for å samarbeide med Simone Grøtte igjen.

Simone Grøtte har hatt suksess med sine danseforestillinger fra nord. Foto: Mariell Amélie
Simone Grøtte har hatt suksess med sine danseforestillinger fra nord. Foto: Mariell Amélie


Samarbeidet startet med Mannen som stoppet Hurtigruta for fem år siden, og i mellomtiden har Grøtte produsert de kritikerroste forestillingene Glemt og Margbein.

– Simone kombinerer dans, tekst og musikk på en måte som er tilgjengelig og berører, og som når ut til mange flere enn bare de som er interessert i dans, sier Høegh.

Herman Rundberg står for musikken, og den nordnorske befolkningen er representert i forestillingen med autentiske lydopptak av stemmer fra nord.

– Det er en svært relevant tematikk som tar opp eksistensielle spørsmål, og som også er tett knyttet til landsdelen. Det er klart denne også skal vises til publikum på turné, smiler Høegh.

Å klore seg fast er et samarbeid med Nordlysfestivalen der den skal vises som åpningsforestilling.

Vil sette spor

Ketil Høegh forteller at teatret akkurat har vært gjennom en prosess der man har diskutert hvem man skal være, og for hvem. Alle ansatte var involvert i arbeidet som endte opp med en ny strategiplan.

– Noe av det som kom fram var at vi savnet Teatret. Skuespilleriet. Den gode dramatikken. Den gode fortellinga. Det har vi i kunstnerisk ledelse forsøkt å gjøre noe med, sier han.

Teatrets nye slagord er «Vi setter spor. Norges teater i nord» og Høegh vil etterleve dette i 2020.

– Vi skal gjennom teatret fortelle viktige historier på imponerende måter. Jeg håper at vi i 2020 skal klare å sette spor etter oss i hele landsdelen.